Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny. Kilka słów o tym, jak prawidłowo używać sprzęgła

Kącik motoryzacyjny. Kilka słów o tym, jak prawidłowo używać sprzęgła fotolia.pl

To, jak szybko zużywa się sprzęgło w naszym samochodzie, zależy w głównej mierze od nas. Jeżeli pedał sprzęgła będzie przez nas nadużywany, musimy liczyć się z wcześniejszą wizytą u mechanika. A wymiana zużytego sprzęgła, to nie lada wydatek. Warto zatem wiedzieć, jak go prawidłowo używać.

 Jazda na półsprzęgle
Typowy błąd to tzw. jazda na półsprzęgle. Wiąże się to np. ze zbyt długim przytrzymywaniem pedału sprzęgła podczas ruszania czy zmieniania biegów, a także z trzymaniem nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy.

Jak należy jeździć?
Przy ruszaniu czy zmienianiu biegów starać się jak najszybciej puszczać pedał sprzęgła, ale jednocześnie w taki sposób, aby zapewnić płynne ruszenie czy płynną zmianę biegów i unikać tzw. strzelania ze sprzęgła. Zwłaszcza gwałtowne ruszanie z dużym gazem, a jednocześnie zbyt długim przytrzymaniem sprzęgła jest zabójcze.

Strzelanie ze sprzęgła
Strzelanie ze sprzęgła, wiąże się z dosyć odmiennym problemem, mianowicie zbyt szybkim puszczaniem sprzęgła, czego efektem jest szarpnięcie przy ruszaniu czy zmianach biegów. Ponownie: warto nauczyć się płynnego operowania sprzęgłem przy zmianie biegów i ruszaniu.

Sprzęgło, a hamowanie
Rozpoczynanie hamowania od wciśnięcia pedału sprzęgła, a nie hamulca jest bardzo niebezpieczne! W razie hamowania awaryjnego (np. przed pieszym wkraczającym na jezdnię) kierujący instynktownie najpierw wciśnie pedał sprzęgła, co wydłuży znacznie rzeczywistą drogę zatrzymania pojazdu.

Dojeżdżając do skrzyżowania lub innego pojazdu hamowanie należy rozpocząć od odpuszczenia pedału gazu, a następnie lekkim dociskaniu hamulca roboczego. Dopiero po znacznym zmniejszeniu prędkości lub obrotów silnika (w zależności od rodzaju napędu, ok. 1500 obr./min) wciskamy sprzęgło do oporu i/lub wrzucamy jałowy bieg.

Takie hamowanie jest nie tylko bezpieczne, ale też ekologiczne. Z punktu widzenia posiadacza samochodu zmniejsza ono zużycie paliwa, poprzez rozłożenie siły potrzebnej do zatrzymania pojazdu na wszystkie podzespoły układu napędowego, odciążając tym samym tarcze i klocki hamulcowe.

Sprzęgło, a jazda w zakrętach
Innym sposobem nieprawidłowego wykorzystania sprzęgła jest obawa przed zgaśnięciem silnika podczas wykonywania np: manewru skrętu. To częsty błąd, powtarzany także przed doświadczonych kierowców.

Aby poprawnie wykonać manewr skrętu i uniknąć zatrzymania silnika, należy zredukować bieg i pokonać zakręt z „wrzuconą” dwójką lub trójką. Dzięki temu w sytuacji awaryjnej kierowca ma możliwość szybkiego wyjścia z ewentualnego poślizgu (poprzez prawidłowe skręcenie kół i operowanie gazem oraz hamulcem). Gwarantuje to także oszczędności związane z kosztami paliwa i eksploatacji sprzęgła.

Warto poćwiczyć!
Właściwe operowanie sprzęgłem jest elementem kursów doskonalenia techniki jazdy. Warto na nie zwrócić uwagę, ponieważ ma to wpływ nie tylko na trwałość silnika, ale też na spalanie i bezpieczeństwo jazdy. Wystarczy wspomnieć o zgaśnięciu silnika podczas wyjeżdżenia z podporządkowanej drogi czy o wydłużonej drodze hamowania spowodowanej nawykiem wciskania hamulca razem ze sprzęgłem.

Źródło: forumsamochodowe.com, centrumsprzegla.com oraz mistrzowiekierownicy.pl

Pt., 22 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa