Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czym jest chmura obliczeniowa i jaki jest jej potencjał

Czym jest chmura obliczeniowa i jaki jest jej potencjał fotolia.pl

Chmura obliczeniowa jest pewengo rodzaju modelem przetwarzania danych opartym na wynajmie usług dostarczonych przez usługodawcę w zakresie: infrastruktury technicznej (np. komputery, pamięci, osprzęt sieciowy, sieci); platform programowych (np. bazy danych, systemów identyfikacji, narzędzi do budowy SI, modułów uruchomieniowych) oraz aplikacji użytkowych (np. systemy finansowe, kadrowe, statystyczne).

Wśród chmur rozróżniamy te, które są:

  • Prywatne (korporacyjne) - będące częścią organizacji, aczkolwiek jednocześnie autonomicznym dostawcą usługi,
  • Publiczne - będące zewnętrznym, ogólnie dostępnym dostawcą;
  • Hybrydowe - będące połączeniem filozofii chmury prywatnej i publicznej.

Komisja Europejska podjęła działania w celu ułatwienia stosowania modelu chmury obliczeniowej we wszystkich sektorach gospodarki.

Zdaniem Komisji, może to przyczynić się do obniżenia kosztów związanych technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, a także może wpłynąć na zwiększenie wydajności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.

W dokumencie COM (2012) 529 z dnia 27 września 2012 roku przedstawione zostały najistotniejsze i najpilniejsze działania zmierzające do określenia środków koniecznych do osiągnięcia tego zamierzenia.

Komisja zachęca wszystkie zainteresowane strony do udziału w podjęciu działań związanych z budową chmury obliczeniowej. Działania te mogą oznaczać wydatki na model chmury obliczeniowej w wysokości 45 mld EUR; ogólny łączny wzrost PKB o kwotę 957 mld EUR oraz powstanie 3,8 mln miejsc pracy – w UE do roku 2020.

Korzyści płynące z przyjęcia modelu chmury obliczeniowej można zilustrować badaniem wykonanym w 2011 r. na zlecenie Komisji, z którego wynika, że:

  • 80 % organizacji, które przeszło na usługi w chmurze obliczeniowej, zredukowało koszty o 10-20 %;
  • zwiększono o 46% możliwości pracy zdalnej;
  • wzrosła o 41% wydajność pracy;
  • nastąpił wzrost o 33% możliwości prowadzenia interesów;
  • został zwiększony o 32% dostęp do rynków.

Komisja Europejska podejmuje trzy głównie działania mające spowodować powstanie przyjaznego środowiska do stosowania rozwiązań bazujących na modelu chmury obliczeniowej, do tych działań należą:

  1. Uporządkowanie dużej liczby różnych norm stosowanych w poszczególnych krajach UE, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa, interoperacyjności, przesyłania i odzyskiwania danych;
  2. Zapewnienie warunków do zawierania bezpiecznych i uczciwych umów na wynajem usług w chmurze obliczeniowej, w szczególności opracowanie przez Komisję zaleceń co do zapisów umów o gwarantowanym poziomie usług w chmurze obliczeniowej (Service Level Agrement - SLA);
  3. Utworzenie Europejskiego partnerstwa na rzecz chmur obliczeniowych w celu wspierania innowacji i wzrostu sektora publicznego.

Intencją Komisji Europejskiej nie jest zbudowanie europejskiej super chmury obliczeniowej, a stworzenie w Europie środowiska przyjaznego do stosowania modelu chmury obliczeniowej.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej popiera inicjatywę Komisji Europejskiej mającą na celu uregulowanie rozwoju usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej, jednak dostrzega ryzyka, które powinny być minimalizowane do akceptowanego poziomu przez zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń prawnych i technologicznych. W szczególności ryzyka dotyczą:

  • braku pewności stron umów zawieranych w obszarze przetwarzania w chmurze, szczególnie gdy strony umowy podlegają jurysdykcji różnych Państw Członkowskich;
  • odpowiedzialności usługodawcy za treści przetwarzane w chmurze, w szczególności w obszarze prawa autorskiego;
  • odpowiedzialności usługobiorcy przed właściwymi władzami za wywiązywanie się z zobowiązań nałożonych przepisami prawa, w szczególności zapewnienia właściwego poziomu jakości usług wynikających z umów SLA;
  • ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa innych informacji przetwarzanych w chmurze, zarówno ze strony cyberprzestępczości, jak i innych zagrożeń środowiskowych.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ma zamiar:

  • aktywnie uczestniczyć w procesie uzgadniania rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, przy tym podziela pogląd, że rozporządzenie powinno zostać przyjęte w 2013 r. ;
  • oczekiwać powstania strategii na rzecz bezpieczeństwa informacji przygotowywanej przez Komisję Europejską;
  • wspierać działania zapewniające ochronę danych przetwarzanych w chmurze obliczeniowej, w dotychczasowych ramach prawnych;
  • popierać stanowisko Komisji Europejskiej, stanowiące, że opinia Grupy Roboczej będzie stanowiła „wytyczne dla prac organów krajowych i przedsiębiorstw, zapewniając maksymalną jawność i pewność prawa na podstawie istniejących ram prawnych".

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej poinformował, że od dłuższego czasu rozważa możliwość zastosowania chmury obliczeniowej do rozwiązania problemu związanego z ciągłym, coraz szybszym wzrostem zapotrzebowania na moc obliczeniową systemów teleinformatycznych.

Wynika to z przekonania, że zastosowanie chmury obliczeniowej we wszystkich działach gospodarki znacznie obniży zapotrzebowanie na rozbudowę i modernizację aktualnie eksploatowanej infrastruktury teleinformatycznej.

Źródło: MAC, autor: Marek Gaza

Pt., 18 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka