Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak rozmawiać przez telefon? - zasady savoir-vivre

Jak rozmawiać przez telefon? - zasady savoir-vivre fotolia.pl

Poniżej przedstawiamy kilka istotnych zasad związanych z korzystaniem z telefonu i prowadzeniem rozmów.

Jak prowadzić rozmowę?

  • Nie powinno dzwonić się do nikogo wcześnie rano lub po godzinie 20. Wyjątek stanowią bliscy znajomi, których ciężko zastać wcześniej lub jakiś nagły (naprawdę nagły!) wypadek. W sprawach służbowych również nie powinno się dzwonić w wolną sobotę, niedzielę lub święta.
  • Jeśli Ty do kogoś dzwonisz – to powinieneś przedstawić się pierwszy, a nie od razu pytać z kim rozmawiasz. A przedstawiać powinieneś się zawsze, nie licząc, na to, że zostaniesz rozpoznany po głosie.
  • Jeśli to do Ciebie ktoś dzwoni, nie musisz się przedstawiać odbierając telefon, wystarczy powiedzieć: proszę, słucham, halo, itp.
  • Na początku rozmowy powinieneś zapytać czy w tym momencie nie przeszkadzasz rozmówcy.
  • Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie, a nie jest to odpowiedni moment, nie obawiaj się powiedzieć, że jesteś zajęty. Jednak powinieneś obiecać, że oddzwonisz później o określonej godzinie.
  • W przypadku, gdy ktoś nie odbiera telefonu, zrezygnuj z połączenia maksymalnie po piątym sygnale.
  • Jeśli jesteś w towarzystwie i zadzwoni telefon, należy przeprosić i odsunąć się na bok gdzie będzie można kontynuować rozmowę (ogranicz ją jednak do minimum).
  • W miejscach publicznych, takich jak autobus, pociąg, restauracja, itp. rozmowy prowadź cicho i ogranicz je do minimum.
  • Kiedy ktoś przy Tobie rozmawia przez telefon – nie wypada przysłuchiwać się rozmowie.
  • Jeśli podczas rozmowy połączenia zostało zerwane – oddzwonić powinna osoba, która połączenia nawiązała.
  • Podobnie jest w sytuacji zakończenia rozmowy, którego dokonać powinna osoba, która połączenia nawiązała. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy rozmawiamy z osobą starszą lub na wyższym stanowisku – wówczas to one powinny zakończyć rozmowę.
  • Jeśli korzystasz z czyjegoś telefonu należy zapłacić za rozmowę.

Jak korzystać z telefonu?

  • Nawykiem powinno być, że wchodząc do kina, teatru, kościoła, klasy czy sali wykładowej wyłącza się telefon komórkowy. Szkoda, że wiele osób nie ma takiego nawyku. Pamiętaj, że Twój telefon można włączać i wyłączać!
  • Dźwięk dzwonka w telefonie powinien być tak dobrany by nie drażnił i nie irytował innych osób. Mamy również możliwość wyłączenia dźwięku – z czego warto czasem skorzystać.
  • Jeśli ktoś nagra Ci się na automatyczną sekretarkę, należy do niego oddzwonić jeśli o to poprosi.
  • Nagrywając się na automatyczną sekretarkę, należy się przedstawić oraz gdy to konieczne, zostawić swój numer telefonu.
  • Jeśli ktoś zaczął się nagrywać na automatyczną sekretarkę – nie należy podnosić słuchawki, tylko poczekać aż rozmówca się nagra do końca i oddzwonić do niego.

fot. www.sxc.hu 

Czw., 10 Lt. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka