14 lutego odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Jedynym punktem obrad było pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty.
Projekt zmiany sprowadzał się do jednego zapisu: zmiany dotychczasowego zapisu art. 59 ust. 2 w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572. z późn. zm.) na brzmienie następujące:
„2. Szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez inną osobę prawną lub fizyczną – za zgodą organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie”.
Jak uzasadniali projektodawcy, opinia kuratora, która nie wiąże samorządu, jest niewystarczającym rozwiązaniem, ponieważ samorządy masowo i w sposób niekontrolowany podejmują uchwały o likwidacji szkół, kierując się jedynie czynnikiem ekonomicznym. Powoduje to rzekomo znaczne pogorszenie warunków nauczania, wychowania i opieki.
Argumentom tym zaprzeczył minister Sławecki, który przedstawił dane, zgodnie z którymi likwiduje się mniej szkół niż w poprzednich latach, a wiele placówek jest tylko przekształcanych, a nie likwidowanych. Zdecydowanie wyraził pogląd ministerstwa edukacji narodowej, według którego proponowana zmiana nie jest potrzebna.
Projekt poprarli przedstawiciele związków zawodowych, natomiast jedyny przedstawiciel samorządów - reprezentujący ZPP - na sali obrad przedstawił racjonalne motywacje samorządowców, którzy w sposób dynamiczny kształtują sieć szkół, dostosowując ją do potrzeb wspólnot lokalnych.
W głosowaniu posłowie uznali, że projekt przywracający dawne prerogatywy kuratora został odrzucony już w pierwszym komisyjnym czytaniu.
Tadeusz Narkun