Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pora poprawić jakość życia Polaków. Nadchodzi e-administracja

Pora poprawić jakość życia Polaków. Nadchodzi e-administracja fotolia.pl

Na stronach internetowych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji pojawił się interesujący wątek dotyczący sprawności administracji w odniesieniu do jej informatyzacji. Poniżej cytujemy w pełni ten materiał i pozwalamy sobie na krótki komentarz.

"Co warto zrobić, by urzędy mogły pracować z większą korzyścią dla obywateli? Dlaczego urzędnicy są tak ważni w powodzeniu reform, które mają poprawić jakość życia Polaków? Obywatele oczekują od administracji, że dzięki nowym technologiom stanie się bardziej otwarta i dostępna. Powinna dzięki swoim ogromnym zasobom informacji i wiedzy ułatwiać współpracę obywateli z władzą i samych obywateli między sobą.

Oznacza to, iż w najbliższych lat zmieni się zarówno rola, jak i sposób funkcjonowania instytucji państwa. Przed urzędnikami stoi wielkie i fascynujące zadanie: w roku 2030 administracja będzie musiała używać innych niż obecnie i dziś nawet trudnych do przewidzenia narzędzi - do wykonywania swych zadań, do obsługi obywateli i współpracy z nimi.

Te narzędzia sprawią, że nasze państwo będzie bardziej sprawne. A sprawne państwo to instytucje administracji publicznej i sektora usług publicznych oferujące niezbędne usługi o jak najlepszej jakości, efektywnie, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych i działające w oparciu o ideę otwartego rządu.

Administracja w sprawnym państwie

Sprawna administracja może być katalizatorem rozwoju społeczeństwa i gospodarki.

Postulaty i spis projektów związanych z usprawnieniem administracji zawiera dyskutowana właśnie Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, którą możecie Państwo znaleźć tutaj.

12 projektów kluczowych

Autorzy Strategii uważają, że kluczowe dla rozwoju Polski jest:

  1. Poprawienie efektów pracy administracji centralnej i zwiększenie szybkości jej działania dzięki skuteczniejszej koordynacji i zarządzaniu oraz wzmocnienie zaplecza analitycznego.
  2. Lepsza i szybsza obsługa Obywateli/Obywatelek i osób prawnych dzięki nowoczesnym instrumentom zarządzania.
  3. Poprawa jakości tworzonego prawa i przejrzystości sposobu jego tworzenia.
  4. Redukcja barier biurokratycznych w gospodarce dzięki przepływowi „know-how" między sektorem prywatnym i publicznym.
  5. Deregulacja na poziomie władzy centralnej.
  6. Optymalizacja harmonizacji prawa krajowego i unijnego poprzez zsynchronizowanie ich z działalnością deregulacyjną.
  7. Diagnoza podstawowych wyzwań wymiaru sprawiedliwości.
  8. Analiza ekonomiczna efektywności wydatków na wymiar sprawiedliwości, w szczególności uwzględniająca liczbę sądów, pracowników, sędziów, prokuratorów etc. w stosunku do liczby rozpraw, pozwów, wyroków, zasądzonych odszkodowań.
  9. Zwiększenie przejrzystości i sprawności działania wymiaru sprawiedliwości poprzez system pomiaru wyników sądów.
  10. Przeprowadzenie diagnozy działania sektora publicznego pod kątem podniesienia jakości świadczonych usług.
  11. Podniesienie jakości świadczonych usług i efektywności działania sektora publicznego w obsłudze Obywateli/Obywatelek.
  12. Poprawa przejrzystości komunikacji rządowej i doprowadzenie do tego, by obywatele realnie brali udział w planowaniu i decydowaniu."

Komentarz DWW:

Prawda, że wszystko to ładnie brzmi? Mamy wrażenie, że część tych postulatów pochodzi jeszcze z poprzednich dokumentów strategicznych poświęconych tej tematyce, a więc pomimo planu ich zrealizowania nie rozwiązanych do chwili obecnej. Mając na uwadzę problemy towarzyszące wdrażaniu nowych technologii, dzisiaj - z racji świątecznego okresu i zbliżającego się Nowego Roku - życzymy, aby tym razem słowa zawarte w "papierowej" strategii, jak najszybciej "przekute" zostały na elektroniczną, lepszą rzeczywistość. 

Rafał Rudka

Śr., 28 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka