Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy można zabronić uczniom farbowania włosów

Czy można zabronić uczniom farbowania włosów fotolia.pl

W wielu szkołach obowiązują statuty zakazujące, szczególnie uczennicom, farbowania włosów, noszenia makijażu czy malowania paznokci. O ile, w przypadku zakazu noszenia dużej biżuterii np. kolczyków w kształcie koła, można zrozumieć zakaz za względów bezpieczeństwa (ktoś może zahaczyć podczas przerwy o kolczyk i rozerwać ucho), o tyle farbowanie włosów z pewnością zasad bezpieczeństwa nie narusza.

Liczne szkolne statuty zawierają sformułowania: „uczeń ma wyglądać estetycznie”, „ma obowiązek dbać o higienę, schludny, estetyczny i skromny wygląd ubioru”, „zobowiązany jest dbać o swój wygląd i estetykę ubrania”.

Zatem co oznacza słowo estetyczny? Czy uczeń z blond pasemkami jest nieestetyczny, ale jego nauczycielka mająca na głowie ombre już tą przesłankę spełnia? Czy uczennica z pomalowanymi paznokciami schludna nie jest, ale nauczycielka z tipsami już tak? Gdzie leże granica, estetyczności/schludności? Czy granica estetyczności zmienia się wraz z wiekiem? Idąc dalej, czy uczennica z zaawansowanym trądzikiem, która stara się go ukryć pod warstwą pudru jest nieestetyczna, a w momencie gdy zmywa makijaż, notabene uwydatniając trądzik, staje się estetyczna? Co w sytuacji, gdy dziewczyna przez swoje problemy skórne stanie się pośmiewiskiem szkoły? Czy wtedy przestrzega regulamin szkoły, jednocześnie mogąc nabawić się depresji, nerwicy, a w najlepszym przypadku upokorzenia ze strony rówieśników? Czy tak jest lepiej (bo według subiektywnego odczucia nauczycieli estetyczniej)? Pytania można by mnożyć w nieskończoność. Zatem przejdźmy do sedna…

Co na to prawo? Artykuł 30 Konstytucji RP wskazuje, że: „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.” Wygląd człowieka jest jednym z elementów godności. Farbowanie włosów czy malowanie się to jeden z przejawów wolności człowieka.  Z zasady poszanowania godności wynika, że człowiek powinien być traktowany jako wolny, autonomiczny podmiot, zdolny do rozwijania swej osobowości i kierowania własnym postępowaniem.

Z art. 30 Konstytucji wynika publiczne prawo do ochrony godności. Jest ono odrębnym prawem konstytucyjnym w rozumieniu art. 97 ust. 1 Konstytucji. Prawo to ma charakter subsydiarny. Ochrona godności realizowana jest przede wszystkim przez odwołanie się do poszczególnych wolności i praw z rozdziału II Konstytucji. Jeśli prawa te są wystarczające do ochrony praw, nie ma potrzeby sięgania wprost do  art. 30. Bezpośrednie sięganie do art. 30 Konstytucji jest uzasadnione, gdy katalog praw konstytucyjnych nie gwarantuje ochrony wartości ściśle powiązanych z ochroną godności.

Zatem przykładem subsydiarnego zastosowania art. 30 Konstytucji będzie ochrona wolności wyborów jakich uczeń będzie dokonywał w kwestii swojego wyglądu.

Podsumowując nauczyciel w szkole powinien zająć się przede wszystkim przekazywaniem wiedzy uczniom, a nie zabawą w detektywa, który sprawdza, czy uczeń nie pofarbował włosów, pomalował rzęsy czy schował pod bluzką tatuaż. Szkoła powinna zwracać uwagę na to co uczeń ma w głowie - a nie na niej. Nauczyciel powinien raczej skupić się na tym czy uczeń nie nosi na sobie śladów przemocy czy samookaleczania (blizny, sińce, rany na rękach), bo to może realnie zagrażać jego bezpieczeństwu i zdrowiu a nie farbowane włosy!

Gdyby zaś przykłady te nie były wystarczająco przekonywujące, może by spróbować odwrócić sytuację. Co w sytuacji gdyby statut szkoły zawierał zapisy, że nauczycielki mogą nosić włosy tylko do ramion (bo dłuższe zarezerwowane są dla dziewczynek), paznokcie wyłącznie naturalne w kolorach neutralnych, a w makijażu zakazuje się stosowania sztucznych rzęs i jakichkolwiek permanentnych „ulepszaczy”. Fajnie?-  zdecydowanie nie, ale za to jak estetycznie!

Czw., 21 Lst. 2019 22 Komentarzy
Patrycja Grebla-Tarasek
Redaktor Patrycja Grebla-Tarasek

Komentarze

Kasia
-248 # Kasia 2020-12-20 09:17
Nie zgodzę się z tym wpisem. Uczeń niestety albo stety jest uczniem, w większości niepełnoletnim i powinien zastosować sie do ogólnych norm. Pracownik szkoły - to osoba dorosła , w pracy , a nie w obowiązku nauki. Bardzo nie trafione jest porównywanie ucznia do nauczyciela. Niestety to są dwa różne stanowiska i nigdy nie będą podlegać tym samym prawom .
| | |
Pola
+163 # Pola 2021-01-08 16:04
kazdy ma rowne prawa przypominam
| | |
Guest
+81 # Guest 2021-02-04 18:34
Cytuję Kasia:
Nie zgodzę się z tym wpisem. Uczeń niestety albo stety jest uczniem, w większości niepełnoletnim i powinien zastosować sie do ogólnych norm. Pracownik szkoły - to osoba dorosła , w pracy , a nie w obowiązku nauki. Bardzo nie trafione jest porównywanie ucznia do nauczyciela. Niestety to są dwa różne stanowiska i nigdy nie będą podlegać tym samym prawom .

Brak mi słów jak widzę twój komentarz
| | |
Dawid
+42 # Dawid 2021-02-04 18:34
Brak mi słów jak widzę twój komentarz
| | |
ToTylkoJa
+39 # ToTylkoJa 2021-09-09 13:41
Komunistyczne podejście..
| | |
Marek
+23 # Marek 2021-09-29 15:27
Ale jest to niezgodne z prawem kiedy statut zakazuję farbowania włosów na przykład.
| | |
kinga
+8 # kinga 2022-02-03 18:53
moim zdaniem można się ubierać jak się chce i włosy farbować np. na jakiś naturalny kolor nie koniecznie na kolorowo. Bezpieczeństwo też jest ważne więc rozumiem żeby nie nosić zadórzej biżyteri ale żaby takie błachostki zabronić robić nie wiem kto te zasady napisał ale na pewno ktoś nie mądry, który sam nie przestrzega tych zasad w szkole np. nauczycielka pofarbuje włosy bo ma siwy odrost. I co to uczeń uczennica nie morze se, pasemka zrobić.
Co to wogóle jest nie zgadzam się z tym a moi rodzice tak samo!!!
| | |
Krzysztof
-24 # Krzysztof 2022-06-24 14:03
Jesteś Kingo doskonałym przykładem, że zakazy dotyczące stroju, włosów, biżuterii i makijażu są zasadne. Może poświęć czas na naukę, a nie na "upiększanie się" czy "wyrażanie siebie", bo twój krótki wpis roi się od błędów ortograficznych , stylistycznych i interpunkcyjnyc h.
| | |
Tomek
+52 # Tomek 2021-01-02 17:45
Moim zdaniem wpis jak najbardziej trafiony w punkt!
| | |
Mariusz
+84 # Mariusz 2021-02-11 10:53
Moim zdaniem leżeli rodzic pozwala 13-latkowi uformować włosy na blond to nauczycielowi nic do tego
| | |
Olga
-62 # Olga 2021-03-04 09:10
Farby jest szkodliwe i to rodzic powinien przekazać to a nie na pedagog i OT rodzica zależy czy on się farbuje czy nie .A w ogule Dzisiejszy nastolatki mają gorszę zniszczone włosy od swoich rodziców
| | |
Anonim
+33 # Anonim 2021-08-18 00:02
Cytuję Olga:
Farby jest szkodliwe i to rodzic powinien przekazać to a nie na pedagog i OT rodzica zależy czy on się farbuje czy nie .A w ogule Dzisiejszy nastolatki mają gorszę zniszczone włosy od swoich rodziców

Po pierwsze naucz sie pisac jak pisali koledzy/kolazan ki na górze. Zyjemy w wolnym kraju. Jesli rodzic pozwala dziecku to jest to sprawa wylacznie dziecka i rodzica
| | |
Dorota
+2 # Dorota 2021-10-22 14:51
Nie trzeba farbowania włosów farba są henny które zmienia kolor i odzywia włosy
| | |
Miłosz
+14 # Miłosz 2022-01-17 22:22
I jeżeli jakiś nastolatek zamierza farbować sobie włosy uzgadnia to z rodzicem i jest świadom tego co robi to nauczyciel nie ma prawa ingerować w wygląd ucznia
| | |
Mateusz
+38 # Mateusz 2021-04-12 23:18
Trudno napisać w tym temacie coś mądrego, gdyż wydaję mi się on wręcz absurdalny. Szkoła w życiu człowieka pełni różne ważne role jak na przykład pomoc w socjalizacji, ale jej głównym celem jest przekazanie wiedzy. Aż trudno mi uwierzyć, że taki zapis może występować w statucie szkoły. Uczniowie w szkole mają za zadanie nie podobać się nauczycielom, tylko zdobywać wiedzę. Myślę, że w polskim systemie edukacji są większe problemy niż czy przykładowa 15-letnia Ania pofarbuje sobie włosy.
| | |
Laura
+34 # Laura 2021-07-05 19:53
Uważam że to zależy od rodzica czy pozwoli pofarbować włosy czy też nie, jeśli chce coś zrobić ze swoim wyglądem to niech to robi. Nauczyciele powinni wspierać uczniów psychicznie a nie ich rozdrażniać, uczeń w takim wypadku może stać się zamknięty w sobie. (Kasia to konfident albo nauczyciel) to tyle.
| | |
Magda
+19 # Magda 2021-09-15 15:52
+6# Laura100% w punkt
| | |
Lucky35
+1 # Lucky35 2022-07-01 15:48
Jedyne do czego miałabym zarzut to paznokcie. Moi uczniowie bardzo rozpraszają się podczas czytania tekstów, kiedy ich kolorowe paznokcie zasłaniają tekst. Nie uważam, że całkowity zakaz jest dobrym rozwiązaniem, ale można edukować nastolatków, że są miejsca takie jak praca choćby biurowa czy szkoła gdzie nie wypada mieć neonowych paznokci. Wtedy można zastosować subtelne kolory zwłaszcza, że kolory nude zakorzeniły się w trendach.
| | |
Anonimowy112
+1 # Anonimowy112 2023-02-24 15:01
Potwierdzam komentarz Poli
| | |
Ola
+1 # Ola 2023-05-05 17:44
Pżyznaje że jestem uczniem miejącym powarobwane włosy i często zastaje nauczycieli któży mają problem do ucznia zato jak wyglądją moim zdaniem jest to bardzo nie fajne ze strony nauczyciela ponieważ każdy wie że można zakazać wskazanego ubrania który może się nie podobać nauczycielom np. Koszulka z papierosami i rużnymi tego typu żeczy a nie innego koloru włosów bądź paznokcji dlatego sądze że (MOŻNA FARBOWAĆ WŁOSY I MIEĆ POMALOWANE PAZNOKCJE)
| | |
Tomek
-1 # Tomek 2023-06-21 03:24
Nie podoba Ci się statut szkoły, wybierz inna szkołę. Przekonasz się jeszcze o tym czy jest tzw. dress code w pracy. Albo się dostosujesz albo nie. I te wszystkie pseudowolnościo we teksty są zwyczajnie śmieszne i głupie. Rób co chcesz, tylko później się nie dziw.
| | |
∞
+1 # 2023-11-25 00:00
Moim zdaniem w szkołach malowanie włosów paznokci itp powinno być dozwolone. Jakby nauczyciele nie powinni mieć bezczelnego podejścia że np. ty masz pomalowane paznokcie to jesteś głupi. To tak nie działa! Natomiast rozumiem że jakby uczeń pomalował swoje włosy na mega neonowe kolory to to może nie jest najlepszy kolor do szkoły ale malowanie włosów na naturalne kolory lub np jasne różowe czy czerwone pasemka czy niebieskie końcówki powinny być jak najbardziej dozwolone nie widzę w tym nic złego! Tak samo z paznokciami. Jak ktoś ma mega długie tipsy z którymi uczeń ma nawet trudności w pisaniu nie są najlepsze ale zwykle pomalowane lub krótkie nie za długie tipsy lub żelowe to spoko!
| | |