Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szykujemy się na masowe przerwy w głosowaniu

Szykujemy się na masowe przerwy w głosowaniu fotolia.pl

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 roku o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw doprecyzowała przepisy dotyczące postępowania w przypadku konieczności zamknięcia lokalu wyborczego na skutek wystąpienia nadzwyczajnych zdarzeń. Ustawa przewiduje, że wójt zapewnia ochronę lokalu komisji w czasie przerwy w głosowaniu, przy czym szczegółowy sposób ochrony ma określić minister właściwy do spraw wewnętrznych. Trudno oprzeć się wrażeniu, że rzeczony minister przewidział rozwiązania zbyt daleko idące.

Zgodnie bowiem z projektem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony lokali obwodowych komisji wyborczych w czasie przerwy w głosowaniu spowodowanej nadzwyczajnymi wydarzeniami wójt ma obowiązek nie później niż 14 dni przed terminem wyznaczyć dla każdego z obiektów przedstawicieli odpowiedzialnych za ochronę lokalu – i to w liczbie odpowiadającej potrzebom ochrony lokalu wyborczego, uzależnionej w szczególności od rozmiarów budynku, rodzaju i stanu technicznego istniejących zabezpieczeń i wyposażyć tych przedstawicieli w środki łączności umożliwiające utrzymanie kontaktu z właściwą miejscowo jednostką Policji. Z kolei właściwi terytorialnie komendanci powiatowi (miejscy i rejonowi) Policji nie później niż na 7 dni przed terminem wyborów będą musieli:

·         zapoznać wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) z występującymi zagrożeniami mogącymi mieć wpływ na zabezpieczenie lokali w czasie przerwy w głosowaniu spowodowanej nadzwyczajnymi wydarzeniami;

·         przeprowadzają instruktaż dla przedstawicieli wójta (burmistrza, prezydenta miasta) odpowiedzialnych za ochronę zamkniętego lokalu wyborczego w czasie przerwy w głosowaniu spowodowanej nadzwyczajnymi wydarzeniami w zakresie dotyczącym ochrony lokalu wyborczych podczas przerwy w głosowaniu spowodowanej nadzwyczajnymi wydarzeniami.

Czybyśmy się przygotowywali do masowego zamykania lokali wyborczych?

Na zakończenie warto dodać, że zgodnie z oceną projektodawców wejście w życie rozporządzenia ma nie spowodować skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, gdyż… środki niezbędne na realizację zadań związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów są zagwarantowane przez Krajowe Biuro Wyborcze.

Grzegorz Kubalski

Sob., 16 Sp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski