Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

To byłaby mega pozytywna sensacja. PSL chce wdrożenia pomysłu ZPP na utworzenie funduszu modernizacji dróg

To byłaby mega pozytywna sensacja. PSL chce wdrożenia pomysłu ZPP na utworzenie funduszu modernizacji dróg fotolia.pl

Piotr Zgorzelski, poseł PSL i przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, przekazuje wieść niezwykle pozytywną. Otóż PSL pracuje nad projektem regulacji tworzącej fundusz modernizacji lokalnych dróg, istotnych dla rozwoju powiatów! Podstawowe założenia tego funduszu zbieżne byłby z propozycją przygotowaną przez ZPP w 2012 roku.

Środki tworzące fundusz mogłyby pochodziłyby z wpłat podatku od towarów i usług odprowadzanych przez samorządy realizujące projekty drogowe.

PSL zamierza przekonywać do realizacji tego pomysłu koalicjantów z Platformy Obywatelskiej. Sądzę, że w tej kwestii także partie opozycyjne uniosły by się ponad podziały polityczne i poparły ten dobry pomysł.

Podstawowe założenia tej propozycji opierają się na rozszerzeniu istniejących regulacji dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego na drogi lokalne. W obecnym stanie prawnym Krajowy Fundusz Drogowy finansuje wyłącznie budowę dróg krajowych (i to poza granicami miast na prawach powiatu – z wyjątkiem dla autostrad).

Nie wpływając w żaden sposób na ten zakres działania proponuje się wykorzystanie tego Funduszu jako narzędzia dystrybucji środków przeznaczonych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub rozbudowy dróg powiatowych.

W tym celu Fundusz miałby corocznie otrzymywać dotację z budżetu państwa w wysokości równej podatkowi VAT wpłaconemu w roku (R-2) przez powiaty i miasta na prawach powiatu w związku z ponoszeniem przez nie wydatków majątkowych. Środki te miałyby być przez BGK przekazywane, zgodnie z wpływającymi wnioskami, poszczególnym powiatom i miastom na prawach powiatu, z przeznaczeniem na dofinansowanie drogowych wydatków inwestycyjnych.

O dofinansowanie mogłyby się ubiegać powiaty i miasta na prawach powiatu, które: 1) posiadają prawomocne pozwolenie na prace budowlane objęte wnioskiem; 2) wydatkują na inwestycję objętą wnioskiem kwotę środków własnych co najmniej równą kwocie wsparcia z Krajowego Funduszu Drogowego.

Samorząd mógłby złożyć nie więcej niż jeden wniosek rocznie o dofinasowaniem modernizacji sieci drogowej (to bardzo ważny element programu, zapewniający dostępność do funduszu, dla wszystkich samorządów).

Wnioski jednostek samorządu terytorialnego rozpatrywane byłby w kolejności zgłoszeń.

Zaproponowane zostało jednocześnie rozwiązanie stanowiące rekompensatę za obowiązek zwrotu opłat z tytułu karty pojazdu – środki te są bowiem traktowane jako wkład własny danej jednostki samorządu terytorialnego zwiększając tym samym skalę finansowania ze strony budżetu państwa. Rozwiązanie takie jest zgodne z zasadami sprawiedliwości. W obecnej bowiem sytuacji poważne negatywne konsekwencje niezgodnego z prawem zachowania Ministra Infrastruktury (polegającego na wydaniu rozporządzenia w sprawie opłat za wydanie karty pojazdu niezgodnie ze standardami Konstytucji i niedostosowaniu tego rozporządzenia do przepisów unijnych w chwili wejścia Polski do UE) ponoszą powiaty. W niektórych powiatach skala dokonanych wypłat zagraża realizacji jakichkolwiek inwestycji, zatem zaproponowane rozwiązanie jest w pełni uzasadnione.

Pełną treść projektu ustawy wprowadzające fundusz zamieszczamy poniżej. To punkt wyjścia do dalszych rozmów na temat narzędzia wspierającego modernizację sieci dróg lokalnych (właśnie lokalnych, więc może warto rozszerzyć program na drogi gminne).

Trzymamy kciuki za powodzenie tego przedsięwzięcia.

Marek Wójcik

Śr., 3 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: