Chcemy być traktowani po partnersku, a nie jak interesanci. Chcemy mieć wpływ na zawartość kontraktu terytorialnego pomiędzy rządem a regionem oraz na wytyczanie w regionie obszarów funkcjonalnych i obszarów strategicznej interwencji, które będą szczególnie finansowane z funduszy unijnych w okresie 2014-2020. Tak można podsumować oczekiwania reprezentantów samorządów lokalnych wobec przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
W dalszym ciągu trwają konsultacje nowelizacji ustawy o polityce rozwoju. Organizacje reprezentujące samorządy lokalne przedstawiły resortowi rozwoju regionalnego kolejne stanowisko, przyjęte 9 kwietnia. Zawiera następujące ustalenia:
- Strona Samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego akceptuje propozycje MRR dotyczące udziału JST i przedstawicieli Komisji w formułowaniu polityki rozwoju.
- Strona samorządowa KWRiST nie uzgodniła wspólnego, jednolitego stanowiska ws. kontraktów terytorialnych i miejskich obszarów funkcjonalnych. Propozycje przedstawione przez MRR zotały: (a) przez ZWRP w całości zaakceptowane (z załączeniem szeregu uwag); (b) przez ZPP uznane za "niedoskonały kompromis", możliwy do zaakceptowania; (c) przez Unię Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Unię Miasteczek Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP - nie zostały zaakceptowane; organizacje te podtrzymały zasadniczo w całości swoje stanowisko z 20 marca br.
- Strona Samorządowa Komisji Wspólnej podtrzymuje postulat przedłożenia do zaopiniowania projektów aktów wykonawczych, dotyczących obszarów funkcjonalnych.
- Do rozważenia w dalszych pracach pozostają propozycje poszczególnych związków (nie były one dotąd przedmiotem uzgodnień, ponieważ część z nich pojawiła się na spotkaniu w MRR w dniu 3 kwietnia br.): (a) ZMP i ZGW proponują, by tzw. konferencja uzgodnieniowa (pomiędzy lokalnymi JST a władzami regionu) dotyczyła opiniowania kontraktu terytorialnego i obszarów funkcjonalnych; następnie aby gminy i powiaty miały 30 dni na zgłaszanie swoich uwag na piśmie, publikowanych na stronie internetowej województwa (BIP) oraz by z konferencji sporządzano protokół, zawierający wykaz uzgodnień oraz wykaz rozbieżności, publikowany na stronie internetowej województwa (BIP) co najmniej na 14 dni przed podjęciem decyzji przez właściwy organ samorządu województwa; (b) ZMP i ZGW z zadowoleniem przyjmują zapis dot. obszarów funkcjonalne, który stanowi, że realizacja polityki przestrzennej regionu w stosunku do obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym lub regionalnym jest prowadzona w porozumieniu z JST położonymi na tym obszarze; (c) ZPP zgłosił uwagę ws. tzw. obszarów strategicznej interwencji (OSI), polegającej na tym, by umożliwić lokalnym JST inicjatywę w zakresie wytyczania OSI, podobnie jak w przypadku wytyczania obszarów funkcjonalnych; (d) Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów przedłożyła argumenty w sprawie uwzględnienia roli sejmiku województwa w procesie formułowania polityki regionalnej, a Przewodniczący ZGW w sprawie konieczności ujednolicenia modelu polityki rozwoju we wszystkich JST (decyzje winien podejmować albo wszędzie organ stanowiący, albo wszędzie organ wykonawczy).