Nie szata zdobi człowieka - brzmi stare powiedzenie i choć faktycznie nie powinno się oceniać człowieka po wyglądzie, to jednak nie da się uciec od wyników badań i oczywistych wniosków: ubiór pracownika ma wpływ na jego ocenę w oczach szefa, ma wpływ na wizerunek firmy, a w przypadku kandydatów do pracy jest ważnym elementem zarówno "pierwszego wrażenia", jak i końcowej oceny.
Duże firmy i urzędy wprowadzają tzw. dress code, czyli zbiór zasad doboru stroju do pracy i załączają go do regulaminu pracy bądź zakresu obowiązków. Jednak nawet bez z góry narzuconego dress codu, każdego pracownika poważnej instytucji obowiązuje kilka niepisanych reguł służbowej elegancji.
Ubiór do pracy powinien być stonowany i schludny. Bez ekstrawaganckich, krzykliwych czy zbyt oryginalnych elementów.
Klasyka i elegancja to podstawowe pojęcia dress codu. Dla kobiet oznacza to kostiumy, bluzki z kołnierzykiem, spódnice lub sukienki za kolano, spodnie w kant, eleganckie sweterki. Z kolorów - odcienie zieleni, beżów, brązów, bordo, szarości, biały, czarny, granatowy. Zawsze powinno się założyć rajstopy i pełne buty. Choć dress code to przede wszystkim strój, w szerokim rozumieniu dotyczy także biżuterii, fryzury i kosmetyków (makijaż i perfumy). Tu też obowiązuje złota zasada elegancji, czyli - im mniej tym lepiej.
Mężczyźni nie mają zbyt wielkiego wyboru, obowiązuje ich koszula z kołnierzykiem, krawat i garnitur. W upalny dzień (przy założeniu, że nie ma np. ważnych spotkań) można sobie pozwolić na zdjęcie krawata lub marynarki czy koszulę z krótkim rękawem. Zamiast garnituru można założyć marynarkę i spodnie; firmy odzieżowe oferują zgodnie z obowiązującymi trendami nowoczesne, interesujące fasony marynarek (np. slim, czyli dopasowane do ciała). Pamietajmy jednak, że najbezpieczniej trzymać się klasyki. Schludny wygląd u mężczyzny to także ciemne skarpetki do ciemnych (koniecznie czystych i wypastowanych) butów.
Profesjonalne doradztwo w zakresie kreowania wizerunku nie jest w polskich firmach zbyt powszechne, w urzędach tym bardziej. Warto jednak pamiętać, że pozytywny wizerunek firmy i pracowników, sukcesy w negocjacjach czy dobra opinia wśród interesantów często zależą nie tylko od kompetencji pracowników, ale też umiejętności odnalezienia się w danej sytuacji. A tym jest między innymi właściwy dobór stroju do sytuacji.
Małgorzata Krajewska