Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Coraz mniejsze szanse na finansowanie modernizacji dróg lokalnych ze środków europejskich?

Coraz mniejsze szanse na finansowanie modernizacji dróg lokalnych ze środków europejskich? fotolia.pl

W świetle dzisiejszej wiedzy o priorytetach UE na najbliższy okres polityki spójności oraz o polskich założeniach rządowych, musimy być przygotowani, że odpowiedź na tak postawione pytanie będzie brzmiała: raczej nie będzie to możliwe.

Z odpowiedzi MRR udzielonej w czerwcu Zrzeszeniu Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego, czytamy m.in. "Na chwilę obecną w oparciu o stanowisko KE oraz toczącą się dyskusję na poziomie Państw Członkowskich należy przyjąć, że wsparcie dróg gminnych z funduszy strukturalnych w kolejnej perspektywie zostanie ograniczone." I dalej następuje informacja, iż na drogi lokalne można pozyskać dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, w którym zarezerwowano 3,2 mld.

Po kilku miesiącach stan wiedzy na ten temat możemy jedynie potwierdzić. Jednym z 11 priorytetów UE na najbliższy okres polityki spójności, które opisywaliśmy Państwu ostatnio, jest "Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych".

Jak wynika z opracowań Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, działania w tym obszarze – zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym, finansowane Funduszem Spójności i Europejskim Funduszem Rozwoju Regionalnego – skoncentrowane będą na modernizacji dróg głównie w ramach sieci TEN-T. I zgodnie z nowym paradygmatem rozwoju regionalnego – zakładającym, że motorem rozwoju województw mają być ich stolice, tworzące razem silną krajową sieć metropolitalną – priorytetem będzie, po pierwsze, integracja obszarów funkcjonalnych tych miast poprzez usprawnianie multimodalnego transportu zbiorowego (kolej, tramwaj, metro, lotniska, systemy kierowania ruchem, obiekty „parkuj i jedź”). Po drugie, wspierane będą przede wszystkim inwestycje łączące Warszawę z miastami wojewódzkimi. Jedynie uzupełniająco prowadzone będą inwestycje modernizujące drogi drugo- i trzeciorzędne, włączające w sieć TEN-T.

Jarosław Komża

Wt., 27 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża