Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji uważa, że jednym z ich priorytetów jest jak najszybsze usprawnienie polskiej e-administracji. Jednak przygotowanie projektu założeń nowej ustawy, która wprowadzi szereg rozwiązań systemowych, wymaga wnikliwej analizy i dłuższych prac, m.in. zmian w wielu innych ustawach. Z drugiej strony: trzeba jak najszybciej ułatwić działanie elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP), przez którą obywatel i firma mogą załatwić sprawy urzędowe bez odchodzenia od komputera.
Dlatego planowane prace legislacyjne MAiC podzieli na dwa etapy:
- nowelizację ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- przygotowanie w dłuższej perspektywie nowej ustawy o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną
Nowelizacja zakłada, że:
- wszystkie instytucje publiczne będą musiały obsługiwać elektroniczne skrzynki podawcze (do tej pory miały jedynie obowiązek publikowania ich adresu na BiP-ie, jeśli takie skrzynki miały). Dzięki temu w każdym urzędzie będzie można złożyć pismo drogą elektroniczną
- instytucje, które mają obowiązek ustalania wzorów pism papierowych, będą też musiały tworzyć wzory pism i formularzy elektronicznych
- minister ds. informatyzacji (czyli obecnie szef MAC) będzie mógł tworzyć wzór takiego dokumentu elektronicznego, jeśli w przepisach prawa nie został wskazany organ właściwy do określenia wzoru,
- obywatele będą mogli w postępowaniach przed podmiotami publicznymi posługiwać się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych
Prace nad tą nowelizacją są w MAC na ukończeniu – pod koniec czerwca projekt powinien być gotowy i trafić do konsultacji wewnątrzresortowych, potem będzie musiał przejść przez kolejne wymagane etapy procesu legislacyjnego.
W późniejszej, przygotowywanej Ustawie o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną MAiC planuje następujące rozwiązania:
- wprowadzenie przepisu, dzięki któremu ilekroć w przepisach mowa jest o pisemnym załatwieniu sprawy, można będzie się posłużyć także dokumentem elektronicznym. Urzędy nie będą mogły więc wymagać dokumentu papierowego
- zrównanie podpisu odręcznego z podpisem elektronicznym – dziś wciąż w wielu rozporządzeniach i ustawach mowa jest tylko o podpisie odręcznym
Dzięki tym zmianom dokumenty elektroniczne i papierowe będą wreszcie funkcjonować w administracji prawie na równych zasadach. Ale MAiCplanuje jeszcze inne zmiany, m.in:
- automatyzację rozstrzygnięć w administracji publicznej. Chodzi o to, by jednobrzmiących decyzji, np. o waloryzacji rent i emerytur, czy o wymiarze podatku od nieruchomości, które generuje algorytm, bo są takie same dla dużej liczby osób, nie musiał potem urzędnik podpisywać pojedynczo, ale mógł to zrobić seryjnie
- możliwość składania w postaci elektronicznej pism procesowych w postępowaniu przed sądami administracyjnymi
- określenie zasad, na jakich administracja będzie mogła przechowywać dane w chmurze obliczeniowej. Strategia Komisji Europejskiej w tym zakresie jest właśnie przygotowywana i będziemy na bieżąco śledzić prace nad nią
Źródło: MAiC