W wyniku kontroli przeprowadzonej w jednej z gmin RIO ustaliła, że sołtys który jednocześnie pełnił funkcję radnego pobierał podwójną dietę za udział w sesji rady gminy jako radny i jako sołtys.
Jak ustalono, w trakcie kontroli radnemu, który był jednocześnie sołtysem w latach 2019-2024 nienależnie wypłacono diety za udział w sesjach jako sołtys w łącznej kwocie 16.105,99 zł.
W ocenie RIO dieta nie ma charakteru świadczenia pracowniczego, które wynika z faktu bycia radnym lub sołtysem. Jej zadaniem jest wyrównanie wydatków oraz strat spowodowanych wypełnianiem obowiązków wynikających z pełnienia określonej funkcji w samorządzie. Radni, podejmując uchwałę w tej sprawie, powinni rozważyć, w jakim zakresie działalność sołtysa pokrywa się z obowiązkami radnego.
RIO w takim stanie rzeczy zaleciła zaprzestania wypłacania podwójnej diety za udział w sesjach rady gminy dla osoby pełniącej jednocześnie dwie funkcje: radnego i sołtysa. W przypadku łączenia mandatu radnego ze sprawowaną funkcją sołtysa przysługuje wypłata tylko jednej diety, ponieważ nie jest to wynagrodzenie, a ekwiwalent za utracone korzyści.
Zgodnie z wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt III OSK 5051/21 oraz sygn. akt II OSK 2794/16 dieta stanowi ekwiwalent utraconych korzyści lub poniesionych nakładów i w żadnym razie nie jest wynagrodzeniem za pełnioną funkcję. „Niepominięcie radnych będących sołtysami skutkowałoby tym, że osoba pełniącą obie te funkcje otrzymywałaby za udział w posiedzeniach dodatkową dietę, pomimo posiadania prawa do rekompensaty wynikającego z art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. W tych okolicznościach dieta spełniałaby funkcje wynagrodzenia, którym nie jest”.
Źródło: RIO