Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki badania dotyczącego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji publicznej w 2024 r. Badanie zostało podzielone na kilka kategorii.
Sztuczna inteligencja
Potencjał sztucznej inteligencji sprawia, że staje się ona technologią coraz częściej wykorzystywaną w administracji publicznej, zmieniając sposób jej funkcjonowania. Optymalizacja procesów oraz automatyzacja czasochłonnych zadań to tylko jedna z wielu korzyści, dla których jednostki administracji publicznej coraz chętniej sięgają po technologie AI. W 2024 r. jej wdrożenie deklarowało 6,8% jednostek administracji publicznej. Ze sztucznej inteligencji częściej korzystały jednostki administracji rządowej 24,1% niż samorządowej 6,1%, tytułowy urzędnik jest więc urzędnikiem pracującym w administracji rządowej.
System Elektronicznego Zarządzania Dokumentami
System EZD umożliwia sprawne przekazywanie, przetwarzanie i weryfikację dokumentów między różnymi instytucjami i organami administracyjnymi. W 2024 r. z systemu EZD korzystało 84,7% jednostek administracji publicznej. Częściej system ten stosowano w administracji rządowej (93,8% jednostek) niż samorządowej 84,3%.
Dostęp do urządzeń mobilnych
Odsetek jednostek administracji rządowej wyposażających pracowników w urządzenia przenośne, pozwalające na mobilny dostęp do Internetu w celach służbowych wyniósł 99,1%, natomiast samorządowej – 89,5%.
E-usługi
W 2024 r. dostosowanie strony internetowej do obsługi przez urządzenia mobilne deklarowało 97,4% jednostek administracji publicznej. Aplikacje mobilne oferujące e-usługi posiadało 34,2% jednostek administracji publicznej, a możliwość udziału w głosowaniach czy konsultacjach społecznych on-line zapewniało 25,3% jednostek administracji publicznej.
Z całym raportem można zapoznać się tutaj