Czy jednostka samorządu terytorialnego może przekazać środki na rzecz Państwowej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na nagrody pieniężne dla strażaków? Według RIO w Katowicach jest to niedopuszczalne.
Izba zwróciła uwagę na przepisy dotyczące zasad finansowania PSP określone w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej. I tak, zgodnie z art. 19a ust. 1 tej ustawy, koszty związane z funkcjonowaniem Straży są pokrywane z budżetu państwa. Jednocześnie ustawodawca zezwala gminom, powiatom i samorządom województwa na pokrywanie części kosztów funkcjonowania PSP (art. 19b pkt 1 ustawy) poprzez dokonywanie wpłat na Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Podstawą przekazania tych środków jest umowa lub porozumienie (art. 19g ustawy).
Co jednak istotne, wymienione w art. 19h ustawy zadania, które mogą być finansowane ze środków ww. Funduszu stanowią katalog zamknięty i nie obejmuje on nagród pieniężnych dla strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Oznacza to brak podstaw prawnych do finansowania tego typu wydatków przez jednostki samorządu terytorialnego.
Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z 25.03.2025 r., znak: WA.5210.27.2025
Źródło: riokatowice.bip.net.pl