Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Urzędniku od 1 kwietnia obowiązkowo sprawdź czy przedsiębiorca ma adres do doręczeń elektronicznych

Urzędniku od 1 kwietnia obowiązkowo sprawdź czy przedsiębiorca ma adres do doręczeń elektronicznych fotolia.pl

1 kwietnia 2025 r. każdy przedsiębiorca, który jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego będzie musiał posiadać aktywny adres do doręczeń elektronicznych – to ważna zmiana dla urzędów, które będą zobowiązane do wysyłki korespondencji do przedsiębiorcy na ten właśnie adres, wyłącznie elektronicznie w przeciwnym razie narażą się na możliwość powołania w odwołaniu przesłanki nieskuteczności doręczenia.

Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie podmioty publiczne, a więc również urzędy samorządowe oraz samorządowe jednostki organizacyjne zobowiązane są do posiadania adresów do doręczeń elektronicznych i wysyłki oraz odbioru korespondencji poprzez e-Doręczenia. Teraz do systemu dołączy kolejna grupa – przedsiębiorcy wpisani do KRS.

Oczywiście w praktyce nie oznacza to, że tylko do takich podmiotów urząd ma obowiązek wysłać pismo przez e-Doręczenia, bo obowiązek sprawdzenia czy adresat widnieje w bazie Adresów Elektronicznych dotyczy każdego podmiotu, jednak urzędnik który będzie chciał od 1 kwietnia 2025 r. wysłać pismo do przedsiębiorcy wpisanego do KRS, może założyć, że wysyłki tej musi dokonać na adres do doręczeń elektronicznych poprzez e-Doręczenia o czym stanowi art. 4 ust. 1 w zw. z art. 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych.

Co więcej, przepisy nie zabraniają, aby przedsiębiorca wpisany do CEIDG również posiadał adres do doręczeń elektronicznych przed terminem ostatecznym dla tej grupy tj. 1 października 2026 r. – co oznacza, że każdego adresata – przedsiębiorcę urzędnik musi sprawdzić w bazie adresów do doręczeń elektronicznych przed wysyłką do niego korespondencji.

Posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez przedsiębiorcę determinuje obowiązek kontaktu z nim wyłącznie w formie elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych.

Co prawda do 31 grudnia 2025 roku podmioty publiczne mogą odstąpić od doręczania korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych z uwagi na przesłanki organizacyjne, jednak odstępstwo takie powinno być każdorazowo właściwie uzasadnione, z powołaniem się na przesłanki organizacyjne występujące w danej sprawie. W przeciwnym razie przedsiębiorca będzie mógł zaskarżyć nieskuteczny sposób doręczenia z naruszeniem przepisów art.  4 ust. 1 w zw. z art. 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz art. 39 § 1 KPA.

Czw., 27 Mrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek