Szczegółowe dane dotyczące wydatków powiatu również są informacją publiczną. Przesądziły o tym wyroki sądów administracyjnych dotyczące… wydatków świątecznych.
Wnioskujący pismem z dnia 11 stycznia 2021 r. zwrócił się do starosty z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie:
- wskazanie z imienia i nazwiska kto podjął decyzję o poniesieniu wydatków na projekty, wydruki materiałów związanych z Bożym Narodzeniem 2020 i Nowym Rokiem 2021 (kartki świąteczne, prezenty, reklama, dofinansowania do wydarzeń związanych ze świętami i nowym rokiem, itd.),
- wymienienie wszystkich materiałów, usług zamówionych, wytworzonych w związku z Bożym Narodzeniem 2020 i Nowym Rokiem 2021,
- podanie paragrafu, na którym zostały zaksięgowane wydatki wymienione w punkcie 2,
- udostępnienie w wersji elektronicznej wyciągów z wszystkich kont bankowych za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. z wyłączeniem jawności danych osób fizycznych, a dotyczących obciążeń tych kont,
- udostępnienie skanów wszystkich faktur, rachunków dokumentujących wydatki za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.
W wyniku skargi na bezczynności, zarówno WSA jak i NSA potwierdziły, że złożony wniosek w całości dotyczy informacji publicznej, a organ jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej.
W konsekwencji, organ udzielił stronie odpowiedzi na pkt 1 wniosku, a pismem z dnia 14 kwietnia 2023 r. przekazał część żądanych informacji w tym dot. informacji z punktu 1, 2 wniosku - wskazał kwoty dot. wykonania niektórych czynności oraz podał, iż wydatki, o których poinformował zostały zadekretowane w paragrafie 4210 i 4300.
Jednakże, z uwagi na nieprzekazanie wszystkich żądanych informacji wnioskodawca wezwał organ do uzupełnienia przekazanych danych o:
- informację o wszystkich kosztach dystrybucji wymienionych w punkcie 1. materiałów - znaczki pocztowe, przesyłki kurierskie, inne formy dystrybucji, poniesionych do dnia 31 grudnia 2020 r.,
- udostępnienie w wersji elektronicznej wyciągów z wszystkich kont bankowych za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. z wyłączeniem jawności danych osób fizycznych, a dotyczących obciążeń tych kont. Poprosił o udostępnienie skanów wszystkich faktur, rachunków dokumentujących wydatki za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.
Pismem z dnia 18 kwietnia 2023 r. organ udostępnił informację o kosztach dystrybucji. Jednocześnie wskazał, że faktury oraz wyciągi bankowe nie stanowią informacji publicznej.
W związku z powyższym, wnioskodawca ponownie złożył skargę na bezczynność starosty do WSA. Ten uznał, że skarga jest zasadna, ponieważ starosta pozostał bezczynny w zakresie udzielania informacji publicznej określonych w punkcie d i e wniosku poprzez nieprzesłanie wyciągów z kont bankowych organu za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. z wyłączeniem jawności danych osób fizycznych, a dotyczących obciążeń tych kont oraz nieudostępnienie skanów wszystkich faktur, rachunków dokumentujących wydatki we wskazanym okresie. Sprawa, wskutek skargi kasacyjnej organu, ponownie więc trafiła do NSA.
Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że pogląd prawny co do zakresu informacji publicznej w sprawie został już przez sądy wyrażony w poprzednich orzeczeniach i postawa organu jest niedopuszczalna, gdyż de facto, stawia się w ten sposób ponad sądem. Obowiązek podporządkowania się ocenie prawnej wyrażonej w wyroku sądu administracyjnego może być wyłączony tylko w wypadku istotnej zmiany stanu prawnego lub faktycznego.
Dlatego skład orzekający powtórzył za wcześniejszymi trzema wyrokami następującą tezę - zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja o majątku publicznym, w tym o majątku j.s.t., stanowi informację publiczną. Elementem tego majątku jest dług publiczny, czyli wydatki. Wydatkowanie zaś związane jest z działalnością danej j.s.t. W skład majątku Powiatu wchodzą bez wątpienia informację o wydatkach poczynionych na określony we wniosku o udzielenie informacji publicznej cel oraz informacje o danych publicznych w postaci dokumentów, które mają zobrazować transfery środków publicznych oraz o osobie, która podjęła decyzję o wydatkowaniu środków publicznych na dany cel.
Przesądzono w ten sposób, że wszystkie dane, o które wnioskodawca prosił we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. stanowią informację publiczną – są w tym także wyciągi z wszystkich kont bankowych, skany faktur oraz rachunki dokumentujące wydatki.
Wyrok NSA z dnia z dnia 25 lutego 2025 r., sygn. III OSK 17/24 jest prawomocny.