Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dotacje dla niepublicznych przedszkoli - będą zmiany?

Dotacje dla niepublicznych przedszkoli - będą zmiany? fotolia.pl

Zgodnie z obowiązującym prawem, dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każde dziecko w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących, ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jedno dziecko. Podobnie jest w przypadku niepublicznego punktu przedszkolnego lub zespołu wychowania przedszkolnego z tym, że dotacja  przysługuje na każde dziecko w wysokości nie niższej niż 40%.

Dotacje te są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących przedszkola.

Jednocześnie organy prowadzące niepubliczne przedszkola mogą pozyskiwać środki finansowe z dodatkowych źródeł (mogą to być np. opłaty wnoszone przez rodziców dzieci w formie czesnego, opłaty za przygotowywanie posiłków, czy wpłaty sponsorów). Wysokość tych opłat nie jest ograniczana żadnym przepisem ustawowym.
Zgodnie z przepisami, podstawę do naliczenia dotacji dla niepublicznego przedszkola stanowią wszystkie wydatki bieżące ponoszone w przedszkolu publicznym w przeliczeniu na jedno dziecko. Wydatki te pokrywane są z dochodów własnych gminy oraz z opłat wnoszonych przez rodziców - za korzystanie przez ich dzieci z nauczania, wychowania i opieki w czasie wykraczającym poza jego bezpłatny wymiar (ustalony przez władze samorządowe), za wyżywienie i ewentualnie za inne zajęcia. Prowadzi to do sytuacji sztucznego zwiększania wydatków bieżących, stanowiących podstawę do wyliczenia wysokości dotacji.

Rodzice, którzy posyłają dziecko do przedszkola publicznego i dokonują opłat za pobierane świadczenia, pośrednio przyczyniają się więc do zwiększenia wysokości dotacji na dzieci w placówkach niepublicznych. Przykładowo: opłaty za wyżywienie dziecka (w przedszkolu publicznym jest to koszt tzw. wsadu do kotła, czyli produktów zakupionych w celu przygotowania posiłków) podnoszą wysokość dotacji dla przedszkola niepublicznego. A przecież rodzice w przedszkolu niepublicznym również ponoszą dodatkowe opłaty związane z żywieniem ich dzieci. W tej sytuacji dwukrotnie - raz z kieszeni rodziców, drugi zaś z dotacji samorządowej - finansowane jest to samo zadanie: zapewnienie posiłków dziecku w przedszkolu niepublicznym.
Podobnie jest w przypadku dodatkowych opłat pobieranych od rodziców w przedszkolu publicznym za zajęcia, w których korzysta ich dziecko w czasie wykraczającym poza bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę. Opłaty te również wpływają na wzrost wysokości dotacji dla przedszkola niepublicznego. Tymczasem za korzystanie przez dziecko z zajęć w przedszkolu niepublicznym również płacą jego rodzice, w postaci tzw. czesnego. Tu również to samo zadanie jest finansowane dwukrotnie.

Opisane sytuacje oraz płynące z różnych środowisk postulaty i uwagi krytyczne, przyczyniły się do przygotowania propozycji zmiany dotyczącej sposobu określania podstawy naliczania dotacji.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw zawiera propozycję przepisu, który określa, że podstawą naliczenia dotacji będą wydatki bieżące, które ponosi gmina ze swych własnych środków, a nie opłat wnoszonych przez rodziców dzieci, w związku z korzystaniem z edukacji, wychowania i opieki oraz wyżywienia w publicznych przedszkolach prowadzonych przez samorząd.

Istniejąca obecnie sytuacja przyczynia się do nierównego traktowania w finansowaniu kosztów pobytu dzieci w przedszkolach publicznych i niepublicznych na terenie gminy ze środków publicznych. Powoduje to także często nieuzasadnione zwiększanie obciążeń budżetu gminy dotacjami dla przedszkoli niepublicznych.

źródło: men.gov.pl

Niedz., 26 Lt. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun