Zarząd Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa wystąpił z wnioskiem do Lecha Witeckiego - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, o podjęcie inicjatywy ustawodawczej polegającej na znowelizowaniu ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, tak aby ze środków zgromadzonych w KFD można było korzystać również przy utrzymaniu sieci drogowej.
Niedawne posiedzenie Zarządu oraz Rady Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa w dużej części poświęcone zostało rozpatrzeniu sytuacji firm drogowych w najbliższym czasie. W piśmie do GDDKiA zwrócono uwagę, że „sytuacja ta w największej mierze uzależniona jest od wielkości środków finansowych, którymi dysponować będą inwestorzy robót na drogach krajowych oraz samorządowych. Zgodnie z posiadaną wiedzą oraz wynikami analiz prowadzonymi przez OIGD, a także informacjami przekazywanymi przez stronę rządową, w najbliższych latach przewidywany jest znaczny spadek nakładów na drogownictwo. Dotyczy to środków przeznaczanych na inwestycje oraz utrzymanie sieci drogowej."
Trzy lata temu rząd zmienił system finansowania drogownictwa i praktycznie całość środków na ten cel ulokowana jest w Krajowym Funduszu Drogowym. Zdaniem OIGD taki system, gdzie budżet państwa jest praktycznie uwolniony z finansowania infrastruktury drogowej, jest bardzo niekorzystny i negatywnie będzie oddziaływał na całe drogownictwo przez najbliższe lata. Wielkość środków budżetowych na utrzymanie całej sieci drogowej jest niewspółmiernie niska do istniejących potrzeb. Izba zaznacza, że w roku 2012 na ten cel GDDKiA dysponować będzie kwotą przekraczającą niewiele 200 mln zł, co w żadnym przypadku nie jest w stanie pokryć choćby bieżących potrzeb. Wobec nikłych szans na zwiększenie środków na utrzymanie sieci dróg pochodzących z budżetu państwa, OIGD proponuje podjęcie inicjatywy ustawodawczej polegającej na znowelizowaniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, poprzez dopisanie w art. 39f ust. 1, pkt. 1: „utrzymanie". Zmiana ta umożliwiłaby korzystanie ze środków zgromadzonych w KFD przy utrzymaniu dróg. Potrzeby w tym zakresie, w najbliższej dekadzie, przewiduje się na kwotę minimum 2 mld zł rocznie.
Źródło: OIGD / www.edroga.pl