Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy starostwo powiatowe i powiat powinny mieć dwa osobne adresy do doręczeń elektronicznych?

Czy starostwo powiatowe i powiat powinny mieć dwa osobne adresy do doręczeń elektronicznych? fotolia.pl

W związku z koniecznością wdrożenia od 10 grudnia br. przez samorządy, ustawy o doręczeniach elektronicznych, która nakłada obowiązek założenia i bieżącej obsługi skrzynki do doręczeń elektronicznych na platformie udostępnionej przez Ministerstwo Cyfryzacji, zrodziło się wiele pytań natury technicznej jak i pytań dotyczących kwestii formalnych.

Jednym z tych pytań jest tytułowe – czy starostwo powiatowe (jako urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego) oraz sam powiat powinny mieć dwa adresy do doręczeń elektronicznych czy wystarczy jeden adres? Zaś jeżeli hipotetycznie wystarczyłby jeden adres, to na który z tych podmiotów należy go założyć?

Wątpliwość, w tej kwestii, wynika z rozumienia definicji podmiotu publicznego na gruncie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ustawa o doręczeniach elektronicznych, wskazując na definicję podmiotu publicznego, w art. 2 ust. 6 pkt a, odsyła do ustawy o finansach publicznych. Z kolei ta ustawa, każe traktować starostwo powiatowe i powiat (tutaj uwaga: podobnie sytuacja wygląda w przypadku gminy i urzędu miasta/gminy oraz województwa i urzędu marszałkowskiego), jako dwa odrębne podmioty. Stąd też, gdyby literalnie czytać przepisy obu ustaw, na zadane pytanie należałoby odpowiedzieć twierdząco.

Jednak nie taka była i jest wola projektodawcy i Ministerstwa Cyfryzacji, które przepisy te każą wykładać w sposób celowościowy. Po konsultacjach, z tymi drugimi z pełnym przekonaniem mogę wskazać, że starostwo powiatowe i powiat powinny mieć jeden adres do doręczeń elektronicznych.

Skoro już wiemy, że adres do doręczeń elektronicznych, dla tych podmiotów powinien być jeden, to należałoby powrócić do pytania, na który z podmiotów należy taki adres założyć? Adres do doręczeń elektronicznych należy założyć dla starostwa powiatowego, co wyczerpie obowiązek powiatu, jaki nakłada na niego ustawa o doręczeniach elektronicznych, w zakresie obowiązku posiadania ADE.  

Pt., 17 Lst. 2023 0 Komentarzy
Patrycja Grebla-Tarasek
Redaktor Patrycja Grebla-Tarasek