Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zaskarżanie uchwał sprzed 30 lat. Wyrok WSA

Zaskarżanie uchwał sprzed 30 lat. Wyrok WSA fotolia.pl

WSA w Poznaniu orzekł, że przed 2001 r., czyli przed zmianą ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, nie wymagano publikacji uchwał gminnych w Dziennikach Urzędowych. Również normą był fakt, że przepisy wchodziły w życie wraz z dniem obwieszczenia. Zgodnie z zasadą lex retro non agit, nie należy kontrolować pod tym kątem aktów podjętych przed 2001r., w subsumpcji do aktualnie obowiązującego prawa.

Rada Gminy na sesji w 1990 r. uchwaliła statusy poszczególnych sołectw. Prokurator Rejonowy 30 lat później wniósł skargę na powyższą uchwałę. Zarzucił Radzie Gminy podjęcie jej z pominięciem przewidzianej procedury. Według oskarżyciela nie zapewniono aktowi normatywnemu minimalnego czternastodniowego terminu wejścia w życie oraz pomięto publikację w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym. Prokurator zarzucił również, że uchwalono jeden statut dla kilku jednostek pomocniczych, co jest nieprawne.

Sąd wskazał, że do ogłoszenia zaskarżonej uchwały oraz do określenia terminu wejścia jej w życie doszło w sposób zgodny z obowiązującym wówczas prawem. W dacie uchwalania zaskarżonego aktu nie obowiązywała jeszcze ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. W tamtym stanie prawnym przepisy gminne ogłaszało się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób miejscowo przyjęty, a także poprzez ogłoszenie w lokalnej prasie. Gminne przepisy wchodziły w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidywano wyraźnie terminu późniejszego.

Przepisy u.s.g. w powołanym przez prokuratora w skardze brzmieniu weszły w życie z dniem 1 stycznia 2001 r., a więc wiele lat po podjęciu i ogłoszeniu w sposób zgodny z ówcześnie obowiązującym prawem uchwały Rady Gminy.

Zasadnie zauważył Prokurator, że nie jest dopuszczalne uchwalenie jednego statutu dla kilku jednostek pomocniczych. W doktrynie akcentuje się, że nie powinno się tworzyć statutu dla jednostki pomocniczej bez konkretnego wskazania jednostki dla której dany statutu ma obowiązywać. Należy jednak zauważyć, że zaskarżona uchwała dotyczy statutów sołectw. Oznacza to, że w każdym ze statutów stanowiących załączniki do tej uchwały wskazuje się daną nazwę sołectwa. Niw można więc podzielić wniosków skargi, jakoby uchwałą ustalono jeden statut dla wszystkich sołectw.

Wobec tego WSA skargę oddalił. 

IV SA/Po 799/20 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 listopada 2020 r.

Czw., 8 Wrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Gabriela Trocka