Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Organ musi mieć niezbędne dane w swoim posiadaniu, aby wydać zaświadczenie

Organ musi mieć niezbędne dane w swoim posiadaniu, aby wydać zaświadczenie fotolia.pl

WSA: W trybie wydawania zaświadczeń nie jest dopuszczalne dokonywanie żadnych ustaleń faktycznych i ocen prawnych niewynikających z prowadzonej przez organ ewidencji rejestrów lub z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. 

W sprawie rozpatrywanej przez Sąd spółka prowadząca szkołę podstawową niepubliczną zaskarżyła postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które utrzymało w mocy postanowienie Prezydenta Miasta. Prezydent odmówił wydania zaświadczenia w przedmiocie spełnienia warunków określonych w art. 17 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Sąd oddalił skargę, gdyż organ nie był w posiadaniu danych, wymaganych do wydania zaświadczenia. 

W I instancji strona we wniosku żądała wydania zaświadczenia o możliwości przyjęcia nowych uczniów w liczbie 70 do wskazanej szkoły oraz potwierdzenie odległości szkoły od planowanej inwestycji mieszkaniowej i inwestycji towarzyszących. Prezydent wskazał, że nie może dokonać urzędowego potwierdzenia określonych faktów, bo szkoła jest szkoła podstawową niepubliczną prowadzoną przez inny, niż miasto organ. Dane szkół niepublicznych znajdują się w Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonych przez miasto, a zakres tych danych nie obejmuje informacji o liczbie miejsc w szkole.

Organ wskazał, że pojęcie danych znajdujących się w posiadaniu organu należy interpretować ściśle, nie są to więc nowe informacje zebrane przez organ w postępowaniu, ani też dane dostarczone właściwemu organowi przez osobę ubiegającą się o zaświadczenie. Organ odmówił wydania zaświadczenia ze względu na brak możliwości potwierdzenia określonych faktów.

W II instancji spółka wniosła zażalenie na postanowienie Prezydenta. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy zaskarżone postanowienie. Potwierdziło, że aby wydać zaświadczenie, organ musi dane mieć w swoim posiadaniu, a nie występować po nie do innych organów, czy posiłkować się nie swoimi danymi.

WSA oddalił skargę jako niezasadną. Sąd stwierdził, że zaświadczenie w rozumieniu k.p.a. jest urzędowym potwierdzeniem w formie pisemnej obiektywnie istniejącego stanu rzeczy, dokonanym przez organ administracji publicznej na żądanie zainteresowanej strony. Zaświadczenia nie są aktami administracyjnymi, lecz czynnościami faktycznymi, ponieważ nie są oświadczeniem woli, lecz wiedzy. Organ stwierdza, co jest mu wiadome, nie rozstrzyga jednak żadnej sprawy. W trybie wydawania zaświadczenia nie jest zatem dopuszczalne dokonywanie żadnych ustaleń faktycznych i ocen prawny niewynikających z prowadzonej przez organ ewidencji rejestrów lub z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Specyfika zaświadczenia sprowadza się do prostego przeniesienia danych znajdujących się w posiadaniu organu, gdy organ nie posiada w swoich zasobach danych, nie może wydać zaświadczenia o żądanej treści.

Skarżąca domagała się zaświadczenia wydanego na podstawie danych, których organ nie ma w posiadaniu. Przyjmując tok rozumowania skarżącej, Prezydent Miasta musiałby zgłosić się do innego podmiotu i zgromadzić dane, których żąda skarżąca. Postępowanie wyjaśniające opisane w art. 218 § 2 k.p.a. dotyczy tylko koniecznego zakresu, a taka sytuacja nie miała miejsca w tej sprawie.

Wyrok WSA w Poznaniu z 10 lutego 2022 r. sygn. II SA/Po 463/21

Źródło: CBOSA

Pt., 8 Kw. 2022 0 Komentarzy
Gabriela Trocka
Redaktor Gabriela Trocka