Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wniosek o odwołanie zarządu jako skutek nieudzielenie wotum zaufania

Wniosek o odwołanie zarządu jako skutek nieudzielenie wotum zaufania fot. canva

Odpowiadamy na pytania naszego Czytelnika dotyczące terminu rozpatrzenia przez radę wniosku o odwołanie zarządu powiatu będącego konsekwencją nieudzielenia wotum zaufania.

Jaki jest ostateczny termin na zwołanie sesji rady powiatu w sprawie odwołania zarządu powiatu z tytułu nie udzielenia przez radę powiatu wotum zaufania zarządowi powiatu?

Zgodnie z art. 30a ust. 11 ustawy o samorządzie powiatowym rada powiatu rozpoznaje sprawę odwołania zarządu z przyczyny, o której mowa w ust. 10 (tj. nieudzielenie przez radę wotum zaufania, co jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu) na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi wotum zaufania. Przepis ten jest częściowo wzorowany na podobnej regulacji z art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym dotyczącej trybu postępowania w przypadku niedzielenia zarządowi absolutorium.

Okres 14-dniowy jest okresem swoistego oczekiwania na reakcję ze strony wojewody, który w ramach uprawnień nadzorczych może zakwestionować uchwałę w sprawie nieudzielenia wotum zaufania.

Przepisy ustawy nie określają wprost w jakim „maksymalnie” terminie wniosek w sprawie odwołania zarządu winien być głosowany. W doktrynie wskazuje się jednak, że  przepis nie daje radzie powiatu możliwości odstąpienia od rozpatrzenia wniosku o odwołanie zarządu z powodu nieudzielenia mu wotum zaufania (źródło: B. Dolnicki [w:] R. Cybulska, K. Darowska-Szczepanek, J. Glumińska-Pawlic, J. Jagoda, R. Marchaj, C. Martysz, A. Wierzbica, B. Dolnicki, Ustawa o samorządzie powiatowym. Komentarz, Warszawa 2020, art. 30a). Taka sytuacja mogłaby mieć miejsce tylko, gdyby wcześniej z innych przyczyn doszło do odwołania zarządu.

Przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu  do porządku obrad sesji punktu w sprawie odwołania zarządu należy mieć na względzie, czy minął termin na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego przez wojewodę. W przypadku prawomocnego stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie nieudzielenia wotum zaufania, głosowanie wniosku w sprawie odwołania zarządu jest bezprzedmiotowe, a jeżeli taka uchwała zostałaby podjęta wcześniej, uchwała taka będzie obarczona wadą prawną.

Z drugiej jednak strony nie ma podstaw prawnych do przykładowo kilkumiesięcznego zwlekania z wprowadzeniem punktu w sprawie rozpatrzenia wniosku o odwołania zarządu w związku z nieudzieleniem wotum zaufania. Jak wskazano wyżej rada nie może odstąpić od rozpatrzenia takiego wniosku. Innymi słowy, jeżeli minął termin, w którym organ nadzoru mógł zakwestionować uchwałę w sprawie nieudzielenia wotum zaufania, wniosek w sprawie odwołania zarządu powinien być poddany pod głosowanie rady. Należy przy tym pamiętać, że niepoddanie takiego wniosku pod głosowanie przed upływem roku kalendarzowego (tj. roku, który będzie przedmiotem kolejnego raportu o stanie powiatu i podstawą od podjęcia kolejnej uchwały w sprawie wotum zaufania) spowoduje, że rada będzie oceniać pracę zarządu, któremu już nie udzieliła wotum zaufania ale co do którego nie miała możliwości rozpatrzenia wniosku o odwołanie.

Czy w przypadku braku zwołania we wskazanym terminie sesji rady powiatu, na której rozpatrzony zostanie wniosek o odwołanie zarządu powiatu z powodu nieudzielenia wotum zaufania przez radę powiatu, przewodniczącemu rady powiatu grożą sankcje karne, bądź też odpowiedzialność z innego tytułu?

Na wstępie należy zaznaczyć, że sesja nie musi być zwoływana wyłącznie w celu przeprowadzenia głosowania w sprawie odwołania zarządu. Wniosek w sprawie odwołanie zarządu może być jednym z punktów planowej sesji rady powiatu.

Jak już była mowa wcześniej przepisy nie określają wprost maksymalnego terminu, w którym wniosek w sprawie odwołania zarządu winien być głosowany. Należy jednak pamiętać, że zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący co do zasady nie decyduje o tym, czy dany wniosek, który z mocy prawa winien być rozpatrzony przez radę, w ogóle może trafić pod obrady rady.

Jeżeli nie ma żadnych obiektywnych przyczyn niewprowadzania do porządku obrad sesji rozpatrzenia wniosku w przedmiocie odwołania zarządu z powodu nieudzielenia wotum zaufania to takie zaniechanie przewodniczącego może być rozpatrywane w kontekście ewentualnej odpowiedzialności karnej z art. 231 §1 Kodeksu karnego (funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3).

Pt., 11 Lt. 2022 0 Komentarzy
Bernadeta Skóbel
Redaktor Bernadeta Skóbel