Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Regulamin dostarczania wody musi określać wymagania jakościowe

Regulamin dostarczania wody musi określać wymagania jakościowe fotolia.pl

Tytułowa teza wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, który stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Jeden z wątków determinujących takie rozstrzygnięcie dotyczył braku określenia wymagań jakościowych w regulaminie. 

Sąd zakwestionował między innymi postanowienie uchwały stanowiące, że:

„Dostawca w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków ma obowiązek: zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do:

  1. realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem, zgodnymi z właściwymi przepisami techniczno-budowlanymi, przy czym ciśnienie na zaworze za wodomierzem głównym wynosić powinno minimum 0,1 MPa i nie więcej niż 0,6 MPa, a ilość wody dostarczanej do danego Odbiorcy usług powinna wynosić minimum 0,3 m3 na dobę, a w przypadku, kiedy Odbiorcą usług jest zarządca lub właściciel budynków wielolokalowych minimum 0,3 m3 na dobę na każdy lokal;
  2. dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny”.

W ocenie Sądu przywołane postanowienie nie realizowało w sposób właściwy art. 19 ust. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę – z przepisu tego wynika, że ustawodawca nałożył na radę gminy obowiązek określenia w regulaminie minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Stąd też według WSA odpowiednie regulacje stanowionego regulaminu powinny zobowiązywać przedsiębiorstwo do zapewnienia usługobiorcom minimalnego ciśnienia wody, minimalnej ilości dostarczanej wody oraz określać minimalne wymagania dotyczące jakości dostarczanej wody. Tymczasem we wspomnianym przepisie określono jedynie parametry minimalnej ilości dostarczanej wody i jej ciśnienia, nie określono natomiast minimalnych konkretnych parametrów świadczonych usług w zakresie jakości wody – wskazał WSA. Wprawdzie w jednym z innych postanowień uchwały stwierdzono, że dostawca w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków ma obowiązek zapewnić jakość dostarczanej wody odpowiadającą wymaganiom określonym w odpowiednich przepisach prawa, jednak odwołanie się do wymagań określonych w treści przepisów wykonawczych (wydanych na podstawie art. 13 ustawy) sprawiało zdaniem WSA, że uchwała nie wypełnia delegacji ustawowej w zakresie określenia minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne. Rada gminy zobligowana jest bowiem w ocenie Sądu do samodzielnego określenia minimalnych parametrów świadczonych usług, w tym ilości i jakości dostarczanej wody, jej ciśnienia oraz ciągłości usług.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 stycznia 2022 r., II SA/Go 961/21

Źródło: CBOSA

Czw., 3 Lt. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel