Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zaskarżenie uchwały o nieudzieleniu wotum zaufania

Zaskarżenie uchwały o nieudzieleniu wotum zaufania fotolia.pl

Zasadniczy motyw nieudzielenia wotum zaufania musi być możliwy do ustalenia. Z racji piastowania funkcji i skutków prawnych nieudzielenia wotum zaufania wójt ma interes prawny w zaskarżeniu uchwały w sprawie nieudzielenia wotum zaufania. Tak wynika z wyroku WSA w Białymstoku z 21 grudnia 2021 r. sygn. II SA/Bk 743/21.

W porządku obrad rady znalazł się punkt dotyczący przedstawienia raportu o stanie gminy, debata nad tym dokumentem i podęcie uchwały w sprawie udzielenia burmistrzowi wotum zaufania. W trakcie debaty nie zgłoszono pytań ani uwag ze strony Rady. W zarządzonym głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych, spośród których "za" głosowało 6, "wstrzymało się od głosu" – 7, "przeciw" głosował jeden radny. Wobec niepodjęcia uchwały Przewodniczący Rady poinformował, że wotum zaufania nie zostało udzielone. Skargę na uchwałę w sprawie nieudzielenia wotum zaufania wniósł burmistrz. Sąd w pierwszej kolejności przyjął, że burmistrz miał interes prawny w zaskarżeniu uchwały. Jako argument wskazano prawne skutki nieudzielenia wotum zaufania wynikające z art. 28aa ust. 10 ustawy o samorządzie gminnym (w przypadku nieudzielenia wójtowi wotum zaufania w dwóch kolejnych latach rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta). Odnosząc się do merytorycznej oceny uchwały sąd stwierdził jej nieważność. Sąd wskazał, że brak uchwały o treści nieudzielającej wotum zaufania w wersji "papierowej" (istnieje głosowany projekt uchwały pozytywnej) nie oznacza po pierwsze, braku jej podjęcia (vide art. 28aa ust. 9 ustawy o samorządzie gminnym) oraz po drugie, zwolnienia z obowiązku sporządzenia motywów nieudzielenia wotum zaufania. Akceptacja możliwości nieuzasadniania uchwał podejmowanych na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4a ustawy o samorządzie gminnym pociągałaby za sobą dopuszczalność wykorzystywania tego instrumentu dla celów politycznych, zarówno w tych układach, w których w radzie przeważałaby opcja opozycyjna względem organu wykonawczego, jak i wtedy, gdy rada byłaby temu organowi przychylna.

Wyrok jest nieprawomocny.

Źródło: CBOSA 

Sob., 29 St. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel