Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ustalanie wysokości wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie wyboru (cz. 4)

Ustalanie wysokości wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie wyboru (cz. 4) fot. canva

Kontynuujemy udzielenie odpowiedzi na pytania jakie padły na zorganizowanym przez ZPP w zeszłym tygodniu szkoleniu dotyczącym ustalania wysokości wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie wyboru.

Czy do limitu określonego w art. 37 ust. 3 wlicza się wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych? Dodatkowo osoba zadająca pytanie doprecyzowała, że chodzi o burmistrza dzielnicy Warszawy.

Odpowiedź: W mojej ocenie po pierwsze wątpliwe jest w ogóle przyznanie tego rodzaju dodatku po drugie, nawet jeżeli przyjąć, że takie wynagrodzenie się należy, w mojej ocenie wynagrodzenie takie będzie wliczało się do ustawowego limitu maksymalnego wynagrodzenia w okresie miesiąca.

Kwestię wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych ustawa o pracownikach samorządowych reguluje szczątkowo. Zatem w pozostałym zakresie zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy (art.  43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

Zgodnie z art. 151(4) §1 Kodeku pracy  pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych wykonują, w razie konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych, z zastrzeżeniem § 2. Zgodnie z §2 Kierownikom wyodrębnionych komórek organizacyjnych za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę i święto przysługuje prawo do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych w wysokości określonej w art. 1511 § 1, jeżeli w zamian za pracę w takim dniu nie otrzymali innego dnia wolnego od pracy.

Dla porządku dodam, że przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie przewidują naliczania dodatku za przepracowane godziny nadliczbowe (art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

W wyroku Sądu Najwyższego z 16 marca 2010 r. I PK 202/09 wskazano, że sprawowanie funkcji kierowniczej w wyodrębnionej, lokalnej jednostce organizacyjnej pracodawcy, znacznie oddalonej od jego siedziby, przez pracownika, który w tej placówce nie ma zwierzchnika służbowego, jest zatrudnieniem w charakterze pracownika zarządzającego w imieniu pracodawcy wyodrębnioną częścią zakładu pracy, bez prawa do wynagrodzenia oraz dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 1554 w związku z art. 128 § 2 pkt 2 k.p.). Źródło: SN.

Analiza przepisów ustawy przepisów ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy, Statutu m.st. Warszawy (uchwała nr XXII/743/2008 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Statutu miasta stołecznego Warszawy – tekst ujednolicony uwzględniający zmiany wprowadzone uchwałą Nr XXIII/656/2019) ale również samej ustawy o pracownikach samorządowych, która jednak stawia burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy na równi z innymi osobami pełniącymi funkcje o charakterze zarządczym, w mojej ocenie pozwala na zakwalifikowanie burmistrza dzielnicy – w zależności od szczegółowych rozwiązań przyjętych na podstawie w/w aktów prawnych - do jednej z kategorii osób wskazanych w art. 151(4) §1 Kodeku pracy.

Niezależnie od powyższego należy przypomnieć, że art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych (podobnie jak inne analogiczne regulacje zawarte w wielu innych aktach prawnych) ma na celu ochronę finansów publicznych m.in. przed nadużywaniem stanowiska do czerpania korzyści majątkowych. Ewentualne wyjątki od wliczania poszczególnych składników wynagrodzenia do limitu należy zatem interpretować ściśle. W przypadku wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, należy zauważyć, że osoby o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 (w tym burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy) ma wpływ na w jaki sposób organizowana jest praca w wydzielonej części urzędu miasta do obsługi danej dzielnicy, zatem ma wpływ również na to czy sam pracę w godzinach nadliczonych wykonuje. Ponadto należy zauważyć, że Kodeks pracy – w stosunku do kierowników komórek organizacyjnych w zakresie określonym w §2 art. 151(4) Kodeksu pracy, jednak daje możliwość przyznania w zamian za czas przepracowany czasu wolnego.  

Czy skarbnikom można/trzeba podnieść wynagrodzenie zasadnicze od 1 sierpnia?

Odpowiedź: Skarbnicy zatrudnieni są na podstawie powołania, zatem nie ma do nich zastosowania art. 37 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych w zakresie gwarancji minimalnego wynagrodzenia za pracę na zajmowanym stanowisku. Przepis ten ma zastosowanie tylko do pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru. Zatem nie ma obowiązku podnoszenia wynagrodzeń tej kategorii pracowników od 1 sierpnia br. Można jednak to zrobić na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw – patrz komunikat zamieszczony tutaj. Przyjmując wskazany w komunikacie kierunek interpretacji, konsekwentnie będzie miał on zastosowanie do wszystkich kategorii pracowników samorządowych.

Czy zapis w uchwale w sprawie wynagrodzenia starosty może brzmieć „uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązująca od 1 listopada 2021 r.?

Odpowiedź: W trakcie szkolenia ale również w artykule uprzednio publikowanym na łamach Dziennika Warto Wiedzieć zalecaliśmy aby przepis dotyczący tego, od kiedy stosować nowe stawki wynagrodzenia, znalazł się w odrębnej jednostce redakcyjnej.

Ponadto biorąc pod uwagę wspomniany już wcześniej komunikat zamiesczony tutaj oraz brzmienie uzasadnienia do projektu rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych (tutaj) ZPP stoi na stanowisku, że wyrównanie wynagrodzeń przynajmniej do stawki minimalnej wynikającej z art. 37 ust. 4 ale z uwzględnieniem nowego rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych należy się od 1 sierpnia 2021 r., zatem proponowany zapis może rodzić wątpliwości co do zgodności z art. 37 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych w zw. z art. 18 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw.

Wt., 30 Lst. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel