W połowie lipca Minister Michał Cieślak, Członek Rady Ministrów zwrócił się do korporacji samorządowych z prośbą o zaopiniowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (WPL RM UD 233).
Nowelizacja dotyczy możliwości zawierania porumienień przez gminę ze związkiem międzygminnym oraz ze związkiem powiatowo-gminnym.
Jak wskazano w uzasadnieniu w wyniku długotrwałej procedury przystąpienia czy też wystąpienia ze związku bardzo często małe gminy nie są zainteresowane przystępowaniem do związku międzygminnego, zwłaszcza w sytuacji, gdy chciałyby jedynie przejściowo powierzyć związkowi określone zadania, a nie wiązać się z nim na czas nieokreślony w oparciu o "twardy" stosunek członkostwa w związku.
Związek Powiatów Polskich odnosząc się do proponowanej nowelizacji wskazał, że przepisy te wpisują się w ideę samodzielnego i elastycznego realizowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, a taki kierunek należy zaaprobować.
ZPP zwrócił jednak uwagę, że nowelizacja reguluje jedynie kwestię zawierania porozumień pomiędzy gminą a związkiem międzygminnym oraz gminą
a związkiem powiatowo-gminnym.
Natomiast Związek Powiatów Polskich za zasadne uważa uzupełnienie treści projektu także o ustawę o samorządzie powiatowym, a tym samym przyznanie powiatom możliwości zawierania porozumień ze związkami powiatów, związkami gmin oraz ze związkami powiatowo-gminnymi. Taka konstrukcja może znaleźć zastosowanie chociażby w kontekście usprawnienia organizacji publicznego transportu zbiorowego.
Ponadto, zdaniem ZPP zmiana powinna obejmować również art. 10g ustawy o samorządzie gminnym w zakresie możliwych form współpracy przy opracowywaniu strategii rozwoju ponadlokalnego. W ust. 4 w/w przepisu wskazano co prawda na otwarty katalog form współpracy samorządów przy opracowaniu strategii, niemniej jednak dalsze przepisy nie określają w jakim trybie miałaby być przyjmowana strategia ponadlokalna w przypadku wykorzystania formy współpracy, o której mowa w projektowanym art. 74a ustawy o samorządzie gminnym.