Ministerstwo Finansów przypomina o zaletach pobierania paragonów za wykupione usługi lub towary. Paragony fiskalne gwarantują uczciwość przedsiębiorców i prawa konsumentów.
Kampania „Weź paragon” adresowana jest do konsumentów. Resort przypomniał o niej w okresie wakacyjnym. Będąc na wczasach urlopowicze w sklepach i restauracjach często nie zwracają uwagi na paragony. Tym samym pojawia się ryzyko, że zwiększony ruch może skutkować rozrostem szarej strefy. Jest to zjawisko negatywne dla wszystkich.
Dlaczego warto brać paragon?
- ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
- mamy możliwość porównania cen,
- wspieramy uczciwą konkurencję,
- mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
- zmniejszamy szarą strefę,
- mamy pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji,
- mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa,
- mamy możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli przeprowadzonej transakcji,
- wyjaśnia resort.
Ponadto na nie zabieraniu paragonów tracą konsumenci. Jeżeli nie pobiorą paragonu po zakupie towaru lub usługi mogą mieć problem ze złożeniem reklamacji. Paragon pełni funkcję dowodową i na jego podstawie można domagać się zwrotu pieniędzy za wadliwy towar lub źle wykonaną usługę. Ewentualnie można skorzystać z naprawy wadliwego produktu na koszt przedsiębiorcy.
Nieuczciwość przedsiębiorców, którzy nie rejestrują sprzedawanych przez siebie towarów i usług na kasie fiskalnej jest swego rodzaju nieuczciwą konkurencją. Takie działanie pozwala na obniżanie cen oferowanych przez siebie towarów i usług. Nieuczciwie działający przedsiębiorcy na danym rynku właściwym mogą w ten sposób doprowadzić nawet do wyeliminowania z rynku uczciwych przedsiębiorców.
Na nieodprowadzaniu VATu traci także całe społeczeństwo. Mniejsze przychody z VATu, to mniej pieniędzy w budżecie. Mniej środków na budowę dróg i służbę zdrowia, oraz na funkcjonowanie administracji publicznej.