Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zespół ds. Infrastruktury KWRiST – raz jeszcze gatunki obce, elektromobilność i KPO. KPO póki co z negatywną opinią

Zespół ds. Infrastruktury KWRiST – raz jeszcze gatunki obce, elektromobilność i KPO. KPO póki co z negatywną opinią fot. canva

8 kwietnia 2021 r. odbyło się specjalne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST, poświęcone projektom, które już wcześniej były przedmiotem prac Zespołu, ale ze względu na różnorakie kontrowersje nie uzyskały opinii Komisji Wspólnej. Chodzi m.in. o projekt ustawy o gatunkach obcych, projekt noweli ustawy o elektromobilności oraz projekt Krajowego Planu Odbudowy.

Gatunki obce – dotychczasowe finansowanie będzie co najmniej utrzymane

Projekt ustawy o gatunkach obcych, który wzbudzał duże kontrowersje ze względu na wątpliwości co do finansowania podejmowania działań zaradczych, udało się zaopiniować pozytywnie. Małgorzata Golińska, Sekretarz Stanu w resorcie klimatu i środowiska zadeklarowała bowiem, że każdy z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej będzie utrzymywał finansowanie dla zwalczania gatunków obcych – czy to w formie zarezerwowanej na ten cel puli środków, czy też poprzez interwencyjne uruchamianie wsparcia. Finansowanie ma być dostępne zarówno dla gmin, jak i dla powiatów oraz województw. Minister Golińska przekazała przy okazji, że clou tematu pod tytułem „gatunki obce” będą – tu bez zaskoczenia – barszcze kaukaskie.

Elektromobilność – środki na dostosowanie do wymogów dyrektywy i ustawy mają się znaleźć

Wdrożenie nowelizacji ustawy o elektromobilności, zakładającej m.in. obowiązek dostosowania miejsc postojowych przy budynkach posiadających ponad 20 miejsc postojowych do potrzeb pojazdów elektrycznych – poprzez utworzenie punktu ładowania oraz kanałów dla okablowania dla przyszłych punktów ładowania (dla jednego punktu ładowania na pięć miejsc postojowych) budziło spore kontrowersje z uwagi na brak odpowiedniego finansowania. Na obowiązki te ma jednak zostać zorganizowane dofinansowanie.

Barbara Wąsowska z resortu rozwoju, pracy i technologii poinformowała bowiem, że Ministerstwo będzie zwracało się do NFOŚiGW o uwzględnienie przedmiotowej materii w programach wsparcia – podobnie rzecz ma się z „następcą” POIiŚ, czyli FEnIKS-em – Funduszami Europejskimi na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Zespół ds. Infrastruktury KWRiST wróci w najbliższych miesiącach do kwestii finansowych i wdrożeniowych związanych z ustawą i tworzeniem infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

Krajowy Plan Odbudowy – póki co negatywnie

Kolejny już raz Zespół zajmował się projektem Krajowego Planu Odbudowy. Ze strony rządowej widać było oczekiwanie uzyskania opinii (zapewne pozytywnej) do projektu. Problem w tym, że wątpliwości wciąż jest mnóstwo, odpowiedzi na część uwag są delikatnie rzecz ujmując wymijające, a projektodawcy nie przedstawili KWRiST ostatecznej wersji projektu.

Koniec końców ustalono, że opinia na 8 kwietnia 2021 roku jest negatywna. Jednak może zostać zmieniona na pozytywną na posiedzeniu plenarnym KWRiST 12 kwietnia 2021 r. pod warunkiem, że rząd:

  • przedstawi podstawowe informacje dotyczące udziału przedstawicieli samorządu terytorialnego w monitorowaniu i wdrażaniu KPO (co ma się znaleźć w tzw. ustawie wdrożeniowej);
  • przekaże na piśmie obietnice przekazane przez premiera M. Morawieckiego podczas spotkania ze Stroną Samorządową KWRiST, które odbyło się 7 kwietnia 2021 r.;
  • wskaże, jak filar spójności społecznej i terytorialnej jest zawarty i realizowany w różnych częściach KPO;
  • przedstawi analizę skuteczności interwencji.
Pt., 9 Kw. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel