Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Polacy przedsiębiorczość mają we krwi

Polacy przedsiębiorczość mają we krwi fotolia.pl

Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, których jest już ponad 2 miliony, to główna siła napędowa polskiej gospodarki - jak wynika z danych GUS, generują już niemal połowę polskiego PKB. Jednak czy Polska to dobre miejsce do prowadzenia własnego biznesu?

Mimo że niemal 60% badanych uważa, że Polacy posiadają predyspozycje i cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry przedsiębiorca, to jednocześnie warunki do prowadzenia i rozwijania biznesu w Polsce aż 40% z nas ocenia jako niekorzystne. W odpowiedzi na współczesne wyzwania właścicieli firm rusza inicjatywa „Urodzeni Przedsiębiorcy”, której misją jest docenienie, wzajemne wsparcie, wymiana doświadczeń oraz edukacja na rzecz rozwoju polskiej przedsiębiorczości.

Decyzyjność, dobre zarządzanie i odpowiedzialność

Marka polskiego przedsiębiorcy jest silna. Jak wynika z badania „Cechy dobrego przedsiębiorcy”, przeprowadzonego na zlecenie PSH Lewiatan, Polacy zdecydowanie przedsiębiorczość mają we krwi. Zapytani o to, jakie cechy powinien posiadać dobry przedsiębiorca odpowiedzieli, że są to decyzyjność (43%), umiejętność zarządzania (43%) i odpowiedzialność (42%). Zaraz za nimi istotną rolę grają inicjatywa i kreatywność (37%) oraz umiejętność reagowania w trudnych sytuacjach (34%). Na końcu rankingu cech dobrego przedsiębiorcy uplasowały się: wytrwałość w dążeniu do celu (27%), zdolności przywódcze (22%) i samodyscyplina (19%). Jednak nawet ci, którzy mogą poszczycić się posiadaniem wszystkich wymienionych cech,
w ostatnich czasach nie mają lekko.

Spośród firm, które prowadzą w Polsce działalność, prawie 99% stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Podmioty te wytwarzają niemal 50% krajowego PKB i zatrudniają blisko 2/3 wszystkich pracowników. Mimo kluczowej roli, jaką pełnią dla gospodarki, przedsiębiorcy borykają się z wieloma trudnościami, potęgowanymi dodatkowo przez kosztowne skutki pandemii. Jak wynika z badania „Skaner MŚP”, 43% mikro-, małych i średnich firm nie przywróciło pod koniec 2020 roku poziomu obrotów sprzed pandemii, a mniej niż połowa ankietowanych przedsiębiorców liczyła, że uda im się to zrobić w tym roku. Kwartalny Wskaźnik KERNA, oddający nastroje przedsiębiorców prowadzących mikro-, małe i średnie biznesy, wynosi obecnie minus 79,22 pkt., czyli wobec zeszłego kwartału wynik jest lepszy o 10,7 pkt., ale nadal wciąż rekordowo niski. Minimalna poprawa nastrojów przedsiębiorców to wyraz ich nadziei na poprawę sytuacji ekonomicznej w kraju.

- Polscy przedsiębiorcy, mimo iż budują siłę ekonomiczną Polski, tworzą miejsca pracy i płacą podatki, to jako jedna grupa społeczna są rozproszeni, a ich głos w debacie publicznej jest mało słyszalny. Inicjatywa "Urodzeni Przedsiębiorcy" to okazja, do mówienia wspólnym głosem o potrzebach polskich przedsiębiorców, bez których polska gospodarka nie istnieje. Zwłaszcza w obecnej sytuacji niezwykle ważna jest solidarność i wzajemne wsparcie, dlatego cieszę się, że powstała taka inicjatywa, która będzie platformą do wymiany własnych doświadczeń i pomagania - mówi dr Izabela Gontarek, prodziekan Wydziału Zarządzania i Logistyki Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie.

Przedsiębiorcy jednym głosem

Małe i średnie przedsiębiorstwa stymulują wzrost gospodarczy oraz generują nowe miejsca pracy. Obecna sytuacja rynkowa (zmagania z pandemią, widmo kryzysu, konkurencja ze strony dużych graczy) wymaga działań, które będą wspierały i umacniały pozycję polskich przedsiębiorców. Ich wiedza, umiejętności oraz wieloletnie doświadczenia mogą posłużyć budowaniu marki polskiej przedsiębiorczości. Dlatego PSH Lewiatan zainaugurował Inicjatywę „Urodzeni Przedsiębiorcy”, która będzie promować polską przedsiębiorczość, inspirować do jej rozwoju oraz kształtować wizerunek polskiego przedsiębiorcy. „Urodzeni Przedsiębiorcy” to inicjatywa edukacyjna otwarta dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce, w szczególności zainteresowanych wspólnym tworzeniem i rozwijaniem niezależnego handlu.

Celem kampanii „Urodzeni Przedsiębiorcy” jest zebranie dobrych praktyk przedsiębiorczości, a także stworzenie przestrzeni wsparcia i wymiany doświadczeń dla przedsiębiorców. Nadzór nad warstwą merytoryczną programu objęła Rada Programowa, w skład której wchodzą m.in. Polska Fundacja Przedsiębiorczości, Fundacja Firmy Rodzinne, Instytut Biznesu Rodzinnego oraz uczelnie: Uniwersytet SWPS i Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie.

Źródło: Pap-mediaroom

Pon., 15 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska