Jednostki samorządu terytorialnego, które chcą zaciągnąć nowy kredyt, muszą uzyskać opinię regionalnej izby obrachunkowej czytamy w dzienniku „Gazeta Prawna”.
Samorządy, które chcą zaciągać nowe długi, muszą spełnić wymogi formalne przewidziane w ustawach oraz przekonać bank, że posiadają zdolność kredytową. Przede wszystkim samorząd np. gminny (w praktyce wójt gminy) musi wystąpić o wydanie opinii przez regionalną izbę obrachunkową. Izba bada m.in., czy zaciągnięcie kredytu lub pożyczki przez jednostkę, nie spowoduje przekroczenia wskaźników zadłużenia.
Izba może jednak wydać opinię negatywną, czyli stwierdzić w uchwale, że jednostka nie może zaciągać nowych długów ze względów merytorycznych i formalnoprawnych. Taka negatywna opinia nie jest jednak wiążąca dla samorządu, co oznacza, że jednostka i tak może wziąć kredyt.
Czytaj więcej w artykule „Gminy, muszą mieć opinię o kredycie od regionalnej izby obrachunkowej” w dzienniku „Gazeta Prawna”.