Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Biznes jest kobietą

Biznes jest kobietą fotolia.pl

Komisja Europejska cały czas podejmuje starania, aby większa liczba kobiet  zakładała własne firmy. W Europie kobiety stanowią tylko 34,4% osób pracujących na własny rachunek. Przedsiębiorczość jest dobrym rozwiązaniem dla płci pięknej, pozwala  na większą elastyczność, szczególnie jeżeli chodzi o czas i miejsce pracy, a to umożliwia godzenie życia prywatnego i zawodowego.

Dla wsparcia kobiecej przedsiębiorczości Komisja Europejska utworzyła Europejską Sieć  Mentorów, której  zadaniem jest  wymiana wiedzy i doświadczeń.  W ramach sieci będzie udzielana pomoc  paniom, które założyły nową firmę w ciągu ostatnich 2 do 4 lat.  Mentorzy będą służyć radą w sprawach dotyczących  prowadzenia i rozwoju przedsiębiorstwa, a także szkolić szczególnie w zakresie umiejętności „miękkich”. Sieć obejmie 17 państw  - Albania, Belgia, Cypr, była jugosłowiańska republika Macedonii, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Czarnogóra, Niderlandy, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Turcja i Zjednoczone Królestwo iuczestniczyć w niej będzie 170 mentorów. Mentorzy zostaną wyłonieni spośród przedsiębiorców, którzy przez co najmniej pięć lat posiadali małe lub średnie przedsiębiorstwo i z powodzeniem nim zarządzali. Będą się oni dzielili  doświadczeniem i wiedzą na zasadzie wolontariatu. Każdy doradca  będzie opiekował się co najmniej dwiema osobami. Ze swoimi podopiecznymi musi spotykać się regularnie przez co najmniej rok. Omawiać z nimi zarówno sprawy bieżące, jak i kwestie strategiczne dotyczące zarządzania ich firmami, a także pomagać im w zdobyciu niezbędnej wiedzy, umiejętności i pewności siebie. Aby zapobiec konfliktom interesów, mentorzy nie mogą mieć żadnych związków ekonomicznych z firmami swoich podopiecznych.

Komisja Europejska podkreśla, że kobiety prowadzą biznes w inny sposób niż mężczyźni, potrzebne jest zatem dostosowanie wsparcia do ich specyfiki:

  • Po pierwsze, zastanawiając się nad założeniem firmy, kobiety przywiązują większą wagę do okoliczności rodzinnych (61% kobiet i tylko 49% mężczyzn). Bardzo starannie rozpatrują prawdopodobieństwo powodzenia firmy i szczegółowo rozważają potencjalne przyczyny porażki, zanim użyją rodzinnego domu jako zabezpieczenia lub zainwestują rodzinne oszczędności w uruchomienie firmy. 
  • Po drugie, w większości przypadków, gdy kobiety decydują się na założenie nowej firmy, nie rezygnują z dotychczasowej pracy i przez pewien czas równolegle wykonują obydwa zajęcia. W tym względzie można powiedzieć, że kobiety są bardziej ostrożne niż mężczyźni i bardziej świadome ryzyka niepowodzenia. 
  • Po trzecie, kobiety przejmują działające przedsiębiorstwa (w przypadku jego odziedziczenia, separacji lub rozwodu z partnerem biznesowym itp.) po dłuższym okresie próbnym, niż mężczyźni, gdy dobrze już znają działalność firmy. 
  • Czwarta odrębność dotyczy finansowania: firmy zakładane przez kobiety wykorzystują mniejszy kapitał na rozruch niż firmy założone przez mężczyzn oraz mają mniejszy kapitał własny. 
  • Wreszcie, firmy kobiet rozwijają się w wolniejszym, lecz bardziej równomiernym tempie, niż firmy mężczyzn. Dzięki temu często kobiety ponoszą mniejsze ryzyko niepowodzenia. 

Za jakiś czas będzie można ocenić, czy projekt przyniesie rezultaty i czy więcej kobiet będzie z sukcesem prowadziło swoje firmy.

Pon., 21 Lst. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna