Wojewoda wydał polecenie, gminy kwestionują jego podstawy prawne i chcą, aby je cofnął. Sprawa dotyczy grzebowisk zwierząt. Traktuje o tym stanowisko Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego z 29 września br.
Powołując się na art. 19e Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 wojewoda lubuski pismem z 8 sierpnia 2017 r. polecił gminom województwa lubuskiego, aby w terminie do 29 września 2017 r. podjęły czynności zmierzające do wyznaczenia miejsc z przeznaczeniem na grzebowiska dla zwierząt w celu przygotowania regionu do sprawnego zwalczania przyszłych zjawisk epizootii.
W stanowisku z 29 września br. Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego zwraca uwagę, że w świetle przepisów rozporządzania przywołanego przez wojewodę nie znajduje oparcia teza, zgodnie z którą po stronie jednostek samorządu terytorialnego istnieje obowiązek wyznaczenia miejsc z przeznaczeniem na grzebowiska dla martwych zwierząt. W powyższym rozporządzeniu „expressis verbis” zostało jedynie wyrażone, iż właściwy organ administracji publicznej może w drodze wyjątku zezwolić na grzebanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego na miejscu bez konieczności ich przewozu do zatwierdzonego zakładu w celu przetworzenia lub utylizacji. Przepis ten nie nakłada więc na JST obowiązku wskazywania ww. grzebowisk.
W ocenie Zrzeszenia przywołana w poleceniu wojewody regulacja art. 7 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, również nie traktuje o obowiązkach gmin w zakresie wyznaczania miejsc przeznaczonych na grzebowiska, albowiem jego istota sprowadza się do nałożenia na przedsiębiorców obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie grzebowisk zwłok zwierzęcych i ich części. W związku z tym, również i ten przepis nie nakłada na gminy obowiązku wskazania miejsca na grzebowiska.
Ponadto Zrzeszenie podnosi, że zgodnie z art. 25 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda może wydawać polecenia organom samorządu terytorialnego tylko w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także związanych z zapobieganiem klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom. Za wysoce wątpliwie Zrzeszenie uznaje, aby stan epizootii stanowił stan nadzwyczajny w ww. rozumieniu, jak również zwraca uwagę, że taki stan nie istniał w dniu wydania przedmiotowego polecenia.
Dlatego Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego stoi na stanowisku, iż polecenie wojewody zostało wydane bez należytej podstawy faktycznej i prawnej, jak również dotyczyło czynności, do wykonania której gminy nie są zobowiązane w świetle obowiązujących przepisów prawa. Zrzeszenie apeluje, aby wojewoda cofnął wydane polecenie i jednocześnie podjął alternatywne działania znajdujące oparcie w przepisach, zmierzające do stworzenia warunków właściwych dla skutecznego usuwania skutków epizootii.