Związek Miast w partnerstwie ze Związkiem Powiatów i Związkiem Gmin Wiejskich mają kolejną propozycję dla polskich samorządów. Projekt „Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego” oparty jest na sprawdzonej i chwalonej przez pracowników samorząowych metodzie pracy w niewielkich grupach roboczych z moderatorem praktykiem. Przedsięwzięcie pozyskało dofinansowanie z PO KL Dz. 5.2.1. Realizowane będzie w okresie dwóch lat: czerwiec 2011 - czerwiec 2013. Udział w projekcie bierze 45 zakwalifikowanych jst: gmin wiejskich, miast i powiatów.
Usprawnianie zarządzania usługami i rozwojem
- Istotą projektu jest rozbudowa systemu monitorowania jakości świadczonych usług oraz wdrożenie systemu monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju. Do pracy na rzecz tych celów wybraliśmy metodę wymiany doświadczeń w kilkunastoosobowych grupach przedstawicieli gmin wiejskich miast i powiatów. Jednym ze sprawdzonych źródeł innowacji i usprawnień w procesach zarządzania usługami publicznymi świadczonymi przez jednostki sektora publicznego jest adaptacja udanych doświadczeń innych jednostek tego sektora. Ta metoda doskonalenia tworzy także warunki do rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników samorządowych, zwiększa ich motywację do osobistego rozwoju i bardziej efektywnej pracy, jest najtańszym sposobem podnoszenia ich kompetencji. – mówi kierownik projektu dr Tomasz Potkański, zastępca dyrektora biura Związku Miast Polskich. Oprócz dwóch podstawowych zadań (doskonalenia monitorowania usług i rozwoju) projekt przewiduje także przeprowadzenie znanego konkursu Lider zarządzania oraz wzbogacenie bazy dobrych praktyk o kolejne kilkaset opisów.
Metoda wymiany doświadczeń
Słuszność wyboru metody tzw. grup wymiany doświadczeń i pracy warsztatowej drugiego produktu tego projektu, tj. warsztatów zarządzania strategicznego, potwierdzają wyniki zakończonego projektu „Budowanie potencjału jst do lepszego dostarczania usług publicznych” (MF EOG). Badania opinii jego uczestników (lata 2007-9; 800 ankiet) wskazują, że 93% z nich dobrze lub bardzo dobrze ocenia metodę wymiany doświadczeń dot. zarządzania usługami.
Wykorzystanie wskaźników SAS
- Beneficjenci tzw. projektu norweskiego pozytywnie ocenili także wykorzystanie wskaźników efektywności realizacji usług (np. koszt jednostkowy usługi) w ramach Systemu Analiz Samorządowych (SAS). W obecnym projekcie również Bedzie wykorzystali analizę z wykorzystaniem wskaźników bazy SAS, jak i badania odbiorców usług – informuje Tomasz Potkański.
Punktem wyjścia potrzeby samorządów i diagnoza POKL
Z diagnozy w POKL wynika, że jednym z warunków osiągnięcia głównego celu Programu – „wzrostu poziomu zatrudnienia i spójności społecznej” w skali kraju – jest „poprawa efektywności zarządzania w administracji publicznej”. Środki jakimi gospodarują samorządy stanowią ok. 1/3 łącznych wydatków publicznych w kraju, osiągając 11% PKB. Jednostki samorządu ponoszą też 2/3 wysiłku inwestycyjnego sektora publicznego – przejęły więc główną odpowiedzialność za funkcjonowanie i rozwój infrastruktury służącej dostarczaniu różnorodnych usług społecznych, technicznych i administracyjnych.
Tym bardziej wobec obecnego spadku dochodów jst kluczowa jest poprawa efektywności wydatkowania już posiadanych środków, co przełoży się na oszczędności i oczekiwaną przez obywateli poprawę warunków życia. W tym kontekście wyzwaniem dla każdej jednostki jest stałe doskonalenie zarządzania usługami lokalnymi. Jest to problem dotyczący wszystkich jst i mający znaczenie dla poprawy funkcjonowania administracji samorządowej w skali kraju i jej społecznego odbioru. Jest to również jednym z celów naszych trzech organizacji, jako partnerów rządu w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Realizacja tych celów publicznych czyni nas nietypowymi beneficjentami POKL 5.2.1, ale ta odrębność jest przewidziana w obowiązujących warunkach konkursu. Rozwój usług publicznych jest tylko jednym z elementów systemu zarządzania strategicznego w jst. Innym elementem są strategie i plany operacyjne jako narzędzia zarządzania. Choć większość jednostek ma już strategię rozwoju z planami operacyjnymi, to systemy ich monitoringu i ewaluacji nie zawsze spełniają standardy jakościowe, ograniczając wykorzystanie nawet dobrych strategii czy programów sektorowych jako rzeczywistych narzędzi zarządzania. Profesjonalny system monitoringu ich wdrażania pozwoli na bardziej efektywne planowanie i alokację własnych środków, okresową ocenę i aktualizację strategii oraz skuteczniejsze wnioskowanie o zewnętrzne środki pomocowe na realizację celów rozwojowych. Wymaga to wzmocnienia umiejętności komórek odpowiedzialnych za monitoring i aktualizację strategii.
Zapraszamy na stronę internetową projektu www.jst.org.pl