O 1000 % może wzrosnąć cena wody – taki zdaniem Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego skutek może odnieść wejście w życie proponowanych przez rząd zmian w prawie wodnym.
W stanowisku podjętym 14 września br. w Łagowie Zrzeszenie negatywnie ocenia planowane podwyżki opłat za pobór wody przewidzianych w projekcie ustawy Prawo wodne z 23 czerwca br.
Po dokonaniu analizy obecnych i proponowanych przepisów, samorządowcy widzą jednoznaczny zamiar wprowadzenia znaczących podwyżek opłat środowiskowych, w tym przede wszystkim opłat za pobór wody. – Poza nominalnym zwiększeniem stawek opłat, projekt ustawy wprowadza również szereg modyfikacji ich wyliczania, w tym poprzez stosowanie stawek progresywnych, zwiększających poziom opłaty wraz z ilością pobranej wody. W szczególności obserwuje się znaczący wzrost opłat za pobór wody wykorzystywanej do zaopatrzenia ludności, albowiem aktualne opłaty w tym zakresie wynoszą 0,068 zł za pobór jednego m szesc. wody podziemnej i 0,04 zł za pobór jednego m sześc. wody powierzchniowej śródlądowej. Natomiast zgodnie z projektowaną ustawą analogiczna opłata będzie wynosić od 0,15 zł do 0,60 zł/m sześc. pobranej wody w zależności od ilości poboru – czytamy w stanowisku.
- W tym wypadku wzrost opłat może sięgnąć nawet poziomu ok. 1000 proc. – dowiadujemy się dalej.
Dlatego Zrzeszenie wyraża negatywne stanowisko wobec planowanych zmian. W jego ocenie zwiększenie cen wody spowoduje redukcję jej zużycia, a to będzie wiązało się ze spadkiem dochodów przedsiębiorstw wodociągowych, przy jednoczesnym wzroście kosztów ich działalności. A w przypadku przeniesienia proponowanych dodatkowych obciążeń na stronę jednostek realizujących zadania własne gminy, bez podnoszenia opłat w taryfach stawek za wodę nastąpi spadek dochodowości przedsiębiorstw, a co za tym idzie, zmniejszenie środków przeznczonych na rozwój inwestycji wodno-kanalizacyjnych.
- Zmniejszenie planowanych inwestycji w gospodarce wodno-ściekowej może istotnie wpłynąć na poziom wywiązywania się z obowiązków gmin w zakresie realizacji zapisów Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (wdrożenie zapisów unijnej dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych), a tym samym i zobowiązań Polski wobec Unii Europejskiej, wynikających z Traktatu Akcesyjnego – piszą samorządowcy.