Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zajął stanowisko w przedmiocie bezczynności organu w udostępnieniu informacji publicznej (wyrok z dnia 13 lipca 2016 roku, sygn. akt: II SAB/Łd 161/16).
Sąd wskazał, że aby można było mówić o bezczynności organu należy przede wszystkim stwierdzić, że ciąży na nim podmiotowy i przedmiotowy, a wynikający z przepisów prawa obowiązek działania (ewentualnie wszczęcia postepowania) i podjęcia stosownego rozstrzygnięcia (stosownej czynności), a dopiero później, iż obowiązku tego - w nakazanym terminie - organ nie wypełnia.
Co istotne, od "milczenia" (niedziałania) organu trzeba odróżnić sytuację, w której odpowiada on na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, wskazując formę, sposób i termin udostępnienia żądanych informacji. Zatem jakikolwiek przejaw działania ze strony podmiotu zobowiązanego w sprawie o udostępnienie informacji publicznej wyklucza zarzut bezczynności.
Dodatkowo, WSA wskazał, że udostępnieniu podlega zarówno treść dokumentów bezpośrednio wytworzonych przez organ, jak i tych, których organ używa przy realizacji przewidzianych prawem zadań, nawet gdy nie pochodzą wprost od niego.
Wyrok nie jest prawomocny.
Źródło: CBOSA