Departament programów infrastrukturalnych resortu rozwoju, jako instytucja zarządzająca programem Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zmienił opis jednego z sektorowych kryteriów oceny projektów w działaniu 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach. Wcześniej departament rozpatrzył trzy uwagi, które wpłynęły do jego propozycji modyfikacji kryteriów. Ostatecznie zdecydowano o przeformułowaniu zapisu kryterium formalnego nr 11, dotyczącego wielkości aglomeracji. To nie wszystkie nowości.
Działanie 2.3 obejmuje dwa typy przedsięwzięć gospodarki wodno-ściekowej: realizowane w aglomeracjach o wielkości co najmniej 10 tys. RLM oraz realizowane w regionach lepiej rozwiniętych w aglomeracjach o wielkości od 2 do 10 tys. RLM.
Dotychczasowy opis kryterium nr 11 brzmiał: Wielkość aglomeracji zgodnie z rozporządzeniem wojewody lub uchwałą sejmiku województwa w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji (wielkość aglomeracji co najmniej 10 000 RLM, z wyjątkiem projektów realizowanych w regionach lepiej rozwiniętych - województwo mazowieckie - w tym przypadku wielkość aglomeracji co najmniej 2000 RLM).
Po zmianie opis ma postać: Wielkość aglomeracji w RLM rzeczywistych wskazana w Aktualizacji Master Planu wynosi co najmniej 10 000 RLM i jednocześnie z rozporządzenia wojewody lub uchwały sejmiku województwa w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji, obowiązującej w momencie złożenia wniosku wynika, że wielkość aglomeracji wynosi co najmniej 10 000 RLM (z wyjątkiem projektów realizowanych w regionach lepiej rozwiniętych - województwo mazowieckie – w tym przypadku wielkość aglomeracji co najmniej 2000 RLM).
Skąd zmiana?
Powodem zmian był problem interpretacji kryterium formalnego dotyczącego wielkości aglomeracji, by określić tzw. linię demarkacyjną pomiędzy finansowaniem inwestycji z programu krajowego i z programów regionalnych, aby możliwa była właściwa ocena formalna wniosków. Ostateczna wersja opisu kryterium jest kompromisem pomiędzy wcześniej zaproponowaną przez departament modyfikacją, a oczekiwaniami zgłaszanymi przez Związek Województw RP.
Jak czytamy w uzasadnieniu ostatecznej wersji zmiany, podanym przez departament ministerstwa, jest ona konsekwencją zatwierdzenia czwartej aktualizacji KPOŚK oraz opracowaniem aktualizacji Master Planu dla wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych. Przyjęcie tych dokumentów pociąga za sobą konieczność doprecyzowania w jaki sposób (na potrzeby formalnej weryfikacji wniosków o dofinansowanie) dokonywana będzie ocena zgodności z linią demarkacyjną pomiędzy POIiŚ 2014-2020 a RPO. Jak wyjaśnia ministerstwo, celem kryterium jest określenie czy aglomeracja może aplikować do POIiŚ. Przyjęcie wielkości RLM zapisanej w aktualizacji Master Planu określi to jednoznacznie i pozwoli unikać sytuacji, w których aglomeracje „korygować” będą wielkość RLM na potrzeby spełnienia demarkacji między POIiŚ a RPO, w zależności od dostępności źródła finansowania.