MSWiA nie wyklucza możliwości większych kompetencji dla samorządów w zakresie ochrony środowiska, tak wynika z odpowiedzi na interpelację poselską w przedmiotowej sprawie. Wśród wielu proponowanych rozwiązań w zakresie poprawy powietrza w Polsce, wymieniono m.in. wyposażenie lokalnych władz samorządowych w możliwość tworzenia stref ograniczonej emisji komunikacyjnej oraz wyposażenie odpowiednich służb miejskich, przede wszystkim straży gminnych (miejskich) w możliwości kontrolne oraz egzekucyjne związane z przestrzeganiem ograniczeń, zakazów lub nakazów w obrębie stref ograniczonej emisji.
W opinii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wdrożenie przedmiotowych rozwiązań (oraz innych propozycji zgłaszanych przez zainteresowane podmioty), będzie wymagało w szczególności określenia organów odpowiedzialnych za przeprowadzanie kontroli, a także wprowadzenia narzędzi prawnych, które byłyby stosowane wobec osób naruszających wprowadzone regulacje. Przy przyznaniu określonych kompetencji organom samorządu terytorialnego zasadnym wydaje się, aby do kontroli lokalnych ograniczeń (które zostałyby wprowadzone prawdopodobnie w formie aktów prawa miejscowego), upoważnić również formacje podległe organom samorządu, a więc np. straże gminne (miejskie). Warto rozważyć również upoważnienie innych podmiotów do przeprowadzania ww. kontroli, w szczególności tych, które już obecnie wspomagają realizację zadań przez zarządców dróg, np. prowadząc kontrolę płatnego parkowania.
Odnosząc się do zagadnienia kontroli jakości spalin emitowanych przez pojazdy pragnę poinformować, stosownie do stanowiska Komendy Głównej Policji, że wydaje się, iż regulacje przyznające samorządom kompetencje do wprowadzania lokalnych stref ograniczonej emisji komunikacyjnej będą uwzględniały również system odpowiedniego, łatwego do kontroli wizualnej oznakowania pojazdów. W takiej sytuacji, kontrola stosowania się do zakazów lub nakazów w obrębie wskazanej strefy, będzie mogła być prowadzona sprawnie, bez większego wpływu na płynność ruchu.