II Kongres Edukacji Medialnej organizatorzy postanowili poświęcić problematyce dwojakiego rodzaju praktyk: z jednej strony praktyk medialnych jako otwartego zbioru praktyk związanych z mediami czy wokół nich zorientowanych (Nick Cloudry, Media w kontekście praktyk, „Kultura popularna” 2010, nr 1(27), s. 98), z drugiej zaś jako praktyk edukacji medialnej – rozumianej jako sposoby działania w odniesieniu do tego, w jaki sposób ludzie organizują swoje życie przy pomocy lub za pomocą mediów, a zatem wszelkich programów edukacyjnych, których celem jest zrozumienie funkcjonowania człowieka w zmediatyzowanej rzeczywistości i promowanie takich zachowań, które wzmacniają jego podmiotowość i sprawczość.
Mediamorfoza – jak proces zmiany pozycji mediów w życiu ludzkich zbiorowości oraz przeobrażenia statusu człowieka w zmediatyzowanej rzeczywistości nazwał Roger Fidler – dokonuje się na naszych oczach. Nie tylko człowiek zmienia (udoskonala) media, one również zmieniają go (ale czy również czynią go doskonalszym?).
Organizatorzy proponują refleksję nad takimi zagadnieniami, jak:
- edukacja medialna jako narzędzie projektowania pożądanych zachowań społecznych,
- nowe formy zachowań społecznych wobec/pod wpływem mediów i nowych technologii,
- rola edukacji medialnej w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
- edukacja medialna na rzecz integracji i rozwoju społeczeństwa planetarnego,
- edukacja medialna a problem wykluczenia cyfrowego i inkluzji cyfrowej,
- strategie użytkowania i odbioru mediów w kulturze cyfrowej,
- edukacja medialna jako forma profilaktyki społecznej i zdrowotnej,
- (re)edukacja medialna w kontekście nowych form zachowań społecznych i kompetencji cyfrowych,
- polityki prywatności, tożsamość i edukacja w środowisku nowych mediów,
- dobre praktyki edukacji medialnej – perspektywa lokalna, regionalna, narodowa i globalna.
Celem Kongresu Edukacji Medialnej jest integracja przedstawicieli różnych środowisk (twórczych, edukacyjnych, politycznych, naukowych) wokół zagadnienia edukacji medialnej, a zatem stworzenia wspólnej płaszczyzny dialogu na temat kierunku możliwych i pożądanych zmian w tym zakresie. Osobne miejsce będzie poświęcone praktycznemu kształceniu tych kompetencji oraz wymianie poglądów naukowych i doświadczeń praktycznych związanych z edukowaniem o mediach, przez media i dla mediów.
Organizatory zapraszają serdecznie do Lublina i udziału w tym niezwykle ważnym wydarzeniu!
Więcej informacji pod adresem http://kongres.ptem.org.pl/