Kontynuując rozważania prowadzone w poprzedniej części cyklu, warto wskazać, że kolejną informacją, jaką powinien zawierać protokół rady powiatu jest porządek obrad przewidziany przez przewodniczącego oraz zmiany w porządku obrad, jeśli zostały wprowadzone. W odniesieniu do wprowadzenia zmian w zaproponowanym porządku obrad odnotowania będą warte okoliczności takie jak np. fakt zgłoszenia wniosku i jego treść, a jeżeli wniosek dotyczy podjęcia uchwały, sposób i termin jej dostarczenia radnym, projekt uchwały, wskazanie zgłaszającego oraz przebieg głosowania.
Kolejnym, istotnym elementem protokołu jest zreferowanie każdej z omawianych na sesji spraw, przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz tekstów zgłoszonych lub przyjętych wniosków. Należy pamiętać, że każdy z radnych może żądać zaprotokołowania okoliczności lub wypowiedzi, które w jego ocenie są na tyle istotne dla przebiegu obrad, że musza się znaleźć w protokole.
Jak wskazuje praktyka, przewodniczący prowadzi posiedzenie realizując po kolei i w całości poszczególne punkty porządku obrad. Prowadzący odczytuje ich treść, otwiera i prowadzi dyskusję, zamyka dyskusję. Może poprosić poszczególnych radnych, gości, organy powiatu o wygłoszenie stanowiska lub wygłoszenie komentarza. Zazwyczaj po zamknięciu dyskusji odbywa się głosowanie nad odpowiednią (omówiona wcześniej) uchwałą. Przed głosowaniem przewodniczący każdorazowo sprawdza czy liczba obecnych radnych na sali obrad spełnia wymagane kworum i stwierdza ten fakt, co również odzwierciedla protokół. Jeżeli w toku prezentowania treści uchwały i składania wniosku o jej przegłosowania pojawią się inne istotne wnioski, należy ten fakt zaprotokołować. W odniesieniu do wszystkich wniosków zgłaszanych w toku posiedzenia należy wskazać kto wniosek składa, przebieg głosowania oraz fakt ich przyjęcia bądź odrzucenia. W protokole oczywiście wskazuje się czy głosowanie było jawne czy tajne.
W przypadku głosowań jawnych (np. podniesienie ręki) rodzi się pytanie – czy w protokole musi być odnotowane w jaki sposób głosowali poszczególni radni? Wydaje się, że zasadnym byłoby uregulowanie tej kwestii w statucie, ale z uwagi na pracochłonność i czasochłonność tego rozwiązania, takie zapisy nie są częste.
Pamiętać należy, że dokumenty komisji skrutacyjnej są częścią protokołu z sesji (w postaci załączników).