To tylko jedna gmina. Ma jednak osobowość prawną. Dzięki temu może zarządzać swoimi sprawami poprzez demokratyczną radę.
Hazard i wyścigi formuły 1 to z niezaprzeczalne atrakcje, które czekają na turystów w Monako. Nie każdy jednak wie, że teren Księstwa Monako posiada długą historię. Samorząd gminy Monako zaczął się rodzić już w XIII stuleciu. Do połowy XIX wieku Księstwo składało się z trzech gmin miejskich, obejmując 24 km² powierzchni.
Dziś w skład Monako wchodzi tylko jedna gmina Monako, która jest podzielona od 2013 r. na 7 osiedli i 2 sektory wydzielone, których zabytkowy charakter podlega ochronie. Dodatkowej ochronie podlegają również tereny zielone księstwa na obszarze osiedli.
Gmina Monako, choć pokrywa się z obszarem Księstwa Monako nie jest z nim tożsama. Gmina koncentruje się na działaniach w dziedzinach życia codziennego - nazewnictwo ulic i dróg, organizacja usług komunalnych, zarząd cmentarzami, działalność kulturalna, urządzanie terenów zielonych, czy rozwój obszarów miejskich. Natomiast rząd ma kompetencje w zakresie urbanistyki i wydawania pozwoleń budowlanych. Często zdarza się, że władze szczebla centralnego i lokalnego przekazują sobie niektóre zadania, jak np. opieka nad osobami starszymi przeszła z poziomu państwowego do obowiązków ratusza, zaś rząd przyjął uprawnienia dotyczące kontroli nad higieną żywności. Gmina Monako wykonuje swoje uprawnienia pod nadzorem państwa. Jej uchwały uzyskują moc wykonawczą piętnaście dni po ich przedstawieniu ministrowi stanu, z zastrzeżeniem sprzeciwu podlegającego uzasadnieniu, zgłoszonego w drodze rozporządzenia ministerialnego.
Rada gminna składa się z 15 członków wybieranych na 4-letnią kadencję w wyborach powszechnych i bezpośrednich przez obywateli posiadających czynne prawo wyborcze - muszą mieć ukończone 18 lat i posiadać obywatelstwo monakijskie. Na czele rady zasiada przewodniczący (mer) wybrany spośród jej członków. Granica wieku biernego prawa wyborczego wynosi 25 lat. Prace rady powinny odbywać się, co 3 miesiące w regularnych sesjach, trwających nie dłużej niż 15 dni. Na żądanie lub za zgodą ministra stanu mogą być zwoływane sesje nadzwyczajne.
Rada gminna może zostać rozwiązana w drodze rozporządzenia ministerialnego zawierającego uzasadnienie, po zasięgnięciu opinii rady stanu.
Budżet gminy jest zasilany z dochodów z majątków gminnych, środków zwyczajnych gminy i dotacji budżetowej określonej w ustawie budżetowej na dany rok. Decyzje związane z wykonaniem gminnego budżetu mogą zostać poddane kontroli Sądu Najwyższego.
Źródło: wikipedia.org, libr.sejm.gov.pl, scenotacja.comicgenesis.com