Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Spotkania publiczne dotyczące etyki w samorządach

Spotkania publiczne dotyczące etyki w samorządach fotolia.pl

Czy nie należałoby o etyce w samorządzie rozmawiać periodycznie ze wszystkimi publicznymi podmiotami (policja, straż, ngo, szpitale, spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego) chociażby w formie konferencji?

Sprawność i sposób zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego mają istotne znaczenie nie tylko z punktu widzenia interesów tych organizacji, lecz są przede wszystkim bardzo ważne dla lokalnej społeczności. To właśnie od decyzji podejmowanych na szczeblu samorządu zależy jakość zarządzania miastem, gminą czy województwem. W praktyce odnosi się to do funkcjonowania szpitali, szkół, instytucji kultury, stanu dróg, infrastruktury, rozwoju lokalnej przedsiębiorczości itp. Warto pamiętać, że funkcjonowanie danego urzędu i stosowane paradygmaty zarządzania mają również przełożenie na działania innych organizacji, np. spółek z udziałem JST oraz innych podległych samorządowi jednostek organizacyjnych.

Trzeba także dostrzegać, że decyzje podejmowane na szczeblu administracji samorządowej rzutują na takie procesy, jak obsadzanie członków rad nadzorczych w spółkach samorządowych, które z kolei mają wpływ na obsadzanie stanowisk prezesów, a także wybór dyrektorów podległych jednostek. W świetle powyższych stwierdzeń zagadnienia etyki zarządzania w tych organizacjach nabierają szczególnego znaczenia. Etyka przejawia się w różnych sferach i poszczególnych funkcjach administracji samorządowej.

To właśnie ludzie poprzez swoje decyzje, postępowanie i styl zarządzania kreują wzorce i normy, które są następnie przenoszone na niższe szczeble i poziomy zarządzania. Standardy postępowania władz samorządowych ocenia się nie poprzez pryzmat zapowiedzi i pustych deklaracji wypowiadanych podczas uroczystości związanych z przecinaniem wstęg czy wręczaniem odznaczeń albo medali. Te standardy należy oceniać poprzez pryzmat rzeczywistości. Na podstawie zaprezentowanych rozważań można jedynie wyrażać życzenie, aby takie etyczne wartości, jak bezstronność, przejrzystość działań, praworządność, uczciwość czy poszanowanie dla ludzi wreszcie stały się obowiązującymi i przestrzeganymi w rzeczywistości standardami, na których opiera się działalność urzędów samorządowych. Przywództwo etyczne, budowanie i umacnianie kultury etycznej rozpoczyna się już na etapie metodyki doboru kadr, a następnie rozprzestrzenia się na dalsze obszary funkcjonalne.

Współdziałanie z organizacjami pozarządowymi przy realizacji zadań publicznych, w opinii wielu działaczy samorządowych, jest obszarem, gdzie najlepiej można prowadzić efektywną edukację w zakresie samorządności w ogóle i jednym z najlepszych sposobów budowania zaufania do instytucji samorządowych. Prowadzenie takiego współdziałania w sposób przejrzysty, wykluczający jakiekolwiek podejrzenia co do przedkładania ponad interes społeczności lokalnej innych celów, służy władzy i przekłada się na rosnącą jej wiarygodność. Dobry model działania przetestowany w tym obszarze może być następnie stosowany w innych, nie tak „wrażliwych” obszarach samorządowej aktywności.

Jak się wydaje spotkania publiczne powinny być normalną i regularną aktywnością. Do głównych celów takich spotkań publicznych powinno należy przekazywanie informacji i pozyskiwanie opinii społeczeństwa na temat spraw publicznych ważnych dla samorządu lokalnego. Pozyskiwanie opinii jest jednym ze środków służących zwróceniu społecznej uwagi na aspekt etyczny. Ważnym jest, by szukać tych opinii w możliwie najwcześniejszym stadium dyskusji nad poszczególnymi sprawami. Prawdą jest jednak, że zainteresowanie społeczne jest często dość ograniczone w kwestiach, których obywatele nie uznają za bezpośrednio ich dotyczące.

Celem spotkań publicznych może być w szczególności:

  1. Zapewnienie lepszego przepływu informacji od urzędników do obywateli, zwłaszcza o ważnych decyzjach ich dotyczących oraz ułatwienie bezpośredniego uczestnictwa klientów w zarządzaniu lokalnym.
  2. Zapewnienie ciągłości procesu i publicznej kontroli działań podejmowanych przez urzędników i władze, i tym samym zwiększenie rozliczalności władz.
  3. Polepszenie relacji między władzą (rządem lub samorządem lokalnym) a obywatelami.
Czw., 21 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka