Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PO WER także dla samorządów

PO WER także dla samorządów fotolia.pl

Resort rozwoju, a dokładniej departament nadzorujący wykorzystanie Europejskiego Funduszu Społecznego zorganizował spotkanie warsztatowe dla członków Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. To bardzo dobry pomysł, by jeszcze w nieformalnej, roboczej atmosferze porozmawiać o regułach pracy, która za chwilę na dobre się rozpocznie.
 
Gminy i powiaty oraz ich związki i stowarzyszenia wśród beneficjentów
 
Członkom komitetu przedstawiono m.in. wersję roboczą tzw. szczegółowego opisu osi priorytetowych programu. Wynika z niego, że jednostki samorządu terytorialnego - zarówno w pojedynkę, jak i ich stowarzyszenia i związki - będą wśród beneficjentów co najmniej jednej, ale ważnej osi priorytetowej – nr II „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”. Oś rozpisano na 18 działań. Do katalogu beneficjentów większości z nich wpisano jednostki samorządu oraz ich związki i stowarzyszenia. Należy jednak pamiętać o specyfice programu oraz wsparcia interwecji w ramach tej jego osi. Będą to przedsięwzięcia w ramach różnych sektorowych polityk publicznych. I tak, samorząd lokalny może być beneficjentem (bezpośrednim lub pośrednim, w zależności od trybu konkursowego) dofinansowania projektów polityki rynku pracy (Dz.: 2.4 i 2.7); polityki społecznej w zakresie pomocy społecznej (Dz. 2.5), osób niepełnosprawnych (Dz. 2.6), systemu pieczy zastępczej (Dz. 2.8), ekonomii społecznej (Dz. 2.9); polityki edukacyjnej wobec dzieci, młodzieży, dorosłych (Dz.: 2.10, 2.12, 2.13, 2.14, 2.15) oraz polityki przestrzennej (Dz. 2.19).
 
Wsparcie dla administracji
 
Realizatorzy projektów doradczych dla administracji samorządowej wiedzą, jak trudno było w ostatnim etapie realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 zainteresować szefów urzędów samorządowych udziałem w projektach. W opinii samorządowców pieniędzy na doradztwo i szkolenia był nadmiar. Często słychać opinie, że lepiej byłoby, gdyby przeznaczone zostały one na budowę i modernizację lokalnej infrastruktury technicznej. W obecnej edycji polityki spójności wsparcie doradcze dla administracji pozostanie (nie tylko w w PO WER, pamiętajmy także o programie Pomoc Techniczna). Jednak będzie nieco sprofilowane. Wśród działań osi II PO WER za osobną kategorię uznać można warte 75 mln euro (włącznie z wkładem własnym) Działanie 2.18 „Wysokiej jakości usługi administracyjne”. Celem tego wsparcia określono „Doskonalenie jakości oraz monitorowanie procesu świadczenia usług administracyjnych istotnych dla prowadzenia działalności gospodarczej”. Widać zatem, że punkt ciężkości położony został na takie projekty miękkie, które będą miały związek z rozwojem gospodarczym. W ramach tego działania określono 19 typów projektów, których beneficjentami będzie mogła być zarówno administracja rządowa, jak i samorządowa. Analizą opisu tego, jak i pozostałych działań zaprojektowanych we wszystkich osiach priorytetowych programu, zajmie się wkrótce Komitet Monitorujący.
Niedz., 1 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża