Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co ma zrobić starosta, gdy powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nie może pełnić swoich obowiązków

Co ma zrobić starosta, gdy powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nie może pełnić swoich obowiązków fotolia.pl

Podstawową cechą administracji publicznej jest zasada ciągłości jej działania. Niemożność wykonywania obowiązków powiatowego inspektora nadzoru budowanego nie może prowadzić do braku możliwości podejmowania określonych czynności m.in. w postępowaniu administracyjnym.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. Do kręgu tych powiatowych inspekcji należy także powiatowy inspektor nadzoru budowlanego z mocy art. 86 ust. 1 i 2 Prawa budowlanego.

W sytuacji, zatem gdy w danym czasie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego z różnych przyczyn nie może wykonywać swoich obowiązków, albo po prostu został odwołany i nie powołano jeszcze nowego, jedynym wyjściem jest wyznaczenie przez starostę osoby pełniącej obowiązki powiatowego inspektora nadzoru budowlanego do czasu ustania przeszkód lub powołania nowego inspektora (por. Komentarz do art. 86 prawa budowlanego R. Dziwiński, P. Ziemski, Lex).

Działalność organu musi być bowiem tak zorganizowana, aby zapewniać nieprzerwane i stałe jego funkcjonowanie oraz umożliwiające organowi wypełnianie swoich ustawowych czynności i obowiązków. Utożsamianie organu administracji publicznej tylko z piastunem organu (osobą fizyczną) stanowiłoby zagrożenie dla funkcjonowania tej zasady. W literaturze prawniczej podkreśla się, że w oparciu o rozwiązania prawa ustrojowego należy przyjąć, że wykonywanie administracji publicznej przypisane jest organom w ujęciu organizacyjno-przedmiotowym. Oznacza to, że brak piastuna organu administracji publicznej nie przerywa bytu organu administracji publicznej, przyjęta zaś w prawie ustrojowym koncepcja organizacyjno-przedmiotowa zapewnia trwałość organu administracji publicznej (B. Adamiak. O podmiotowości organów administracji publicznej w postepowaniu sądowoadministarcyjnym. Państwo i Prawo 2006/11, Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 stycznia 2014 r. II OSK 2513/2012).

Pt., 28 Lst. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka