Porządek obrad Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych w dni 22 września był dość obszerny, lecz i tak najwięcej emocji wzbudził projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa.
Przypominamy, że ustawa ta proponuje w szczególności zwiększenie skali możliwego odliczenia przysługującemu podatnikowi na dziecko – do granicy wysokości nie tylko podatku, lecz również składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Właśnie ta zmiana wzbudziła kontrowersje – pojawiła się bowiem istotna rozbieżność, co do skutków finansowych tej zmiany na dochody sektora samorządowego. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów wskazywali, że zgodnie z ich założeniami całość skutków miała być pokryta z budżetu państwa – taką zresztą kalkulację przedstawiono w ramach uzasadnienia i oceny skutków regulacji. Z drugiej znów strony przedstawiciele samorządu twierdzili, że przyjęta redakcja przepisów zrównująca zwrot z nadpłatą podatku prowadzi bezpośrednio do obniżenia podstawy wyliczania udziału jednostek samorządu w PIT, a tym samym do uszczerbku w dochodach na poziomie 0,5 mld zł rocznie. Wobec braku możliwości dojścia do porozumienia ustalono, że zagadnienie będzie szczegółowo przeanalizowane. Wybiegając nieco poza samą relację z posiedzenia warto dodać, że dzień później Ministerstwo Finansów przedłożyło propozycję doprecyzowania projektu w ten sposób, by nie zaistniało niebezpieczeństwo sygnalizowane ze strony samorządowej.
Drugim ważnym projektem opiniowanym na posiedzeniu był projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jego waga jest związana z głębokością dokonywanych zmian. Ostatecznie zostały one zaaprobowane, przy czym dodatkowo zgłoszony został postulat umożliwienia wydawania decyzji wymiarowych w podatku od nieruchomości poprzez system teleinformatyczny z faksymile podpisu osoby uprawnionej do wydania decyzji.
Negatywnie został natomiast zaopiniowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Tutaj sprzeciw wzbudziło wprowadzenie – zresztą wbrew przygotowującemu projekt Ministerstwu Gospodarki – obniżenia skali intensywności wsparcia dla przedsiębiorców uruchamiających działalność w SSE po 1 stycznia 2017 roku. W ocenie strony samorządowej rozwiązanie takie może doprowadzić do negatywnych konsekwencji – zmniejszenia zainteresowania inwestowaniem na terenach już obecnie omijanych.
Pozytywnie zostały natomiast zaopiniowane:
· projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności;
· projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych;
· projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawy o finansach publicznych, przy czym w tym przypadku opinia była jedynie wstępna – projekt będzie musiał powrócić, gdy uzyska finalny kształt;
· projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw;
· projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej.