Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cyfryzacja - powiało lekkim optymizmem

Cyfryzacja - powiało lekkim optymizmem fotolia.pl

Obradujący w środę 30 października Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji pytał na jakim etapie realizacji znajdują się kluczowe projekty informatyczne i kiedy obywatele będą mogli cieszyć się z ich wdrożenia.

Komitet zajął się przede wszystkim stanem prac nad tak ważnymi projektami jak ePUAP 2 (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, służąca do kontaktów obywatela z urzędami przez internet), System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego i pl.ID (obejmujący pięć projektów, w tym choćby modernizację kluczowych rejestrów danych o obywatelach).

- Projekty, o których dziś mówimy, to te same, o których w 2012 r. wspominaliśmy w kontekście problemów, które wymagały wdrożenia planu naprawczego i wysprzątania tej swoistej „Stajni Augiasza” – przypomniał minister Michał Boni, przewodniczący KRMC. – Dziś można powiedzieć, że te projekty wyszły na prostą – dodał.

Projekt systemu ePUAP2 ma przede wszystkim sprawić, że istniejąca platforma ePUAP stanie się ergonomiczna i intuicyjna w obsłudze, a dostępny na niej darmowy e-podpis czyli profil zaufany otrzyma certyfikat pozwalający posługiwać się nim np. w kontaktach z podmiotami zagranicznymi. Sam profil zostanie tez wydzielony z ePUAP, dzięki czemu będzie mógł służyć także do podpisywania dokumentów poza systemem administracji.

Z kolei SIPR to projekt, który od kilku lat dostarcza rozwiązania teleinformatyczne dla Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Po jego zakończeniu, najpóźniej do końca 2014 r. wszyscy mieszkańcy kraju będą mogli z skorzystać z pełnej obsługi zgłoszeń przez Centra Powiadamiania Ratunkowego, czyli przedstawić informację o zdarzeniu operatorowi numeru alarmowego w CPR, który następnie, z wykorzystaniem elektronicznej formatki, przekaże ją służbom ratunkowym.

Jednak już teraz, w większości kraju dzwoniąc pod numer ratunkowy 112, połączenia odbierane są przez profesjonalne Centra Powiadamiania Ratunkowego (ostatnie, siedemnaste CPR zostanie otwarte w listopadzie w Warszawie), a osoba potrzebująca pomocy trafia do właściwej ze względu na rodzaj zagrożenia  służby, która może szybko ruszyć z pomocą. Wraz z rozmową telefoniczną, CPR przekazuje służbie informację o lokalizacji dzwoniącej osoby. Już wkrótce, bo do końca 2013 r., każde zgłoszenie alarmowe na numer 112 będzie odebrane w CPR i obsłużone w ten sposób.

Wszystkie te kluczowe projekty znajdują się na ostatniej prostej i dlatego trzeba je teraz szczególnie dobrze monitorować. Dlatego stan prac nad projektami będzie przekazywany Komitetowi co miesiąc.

źródło: mac.gov.pl

Niedz., 3 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun