Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Wolna ręka” w Prawie Zamówień Publicznych

„Wolna ręka” w Prawie Zamówień Publicznych fotolia.pl

Publikujemy fragment interesującego wyroku KIO (nr 1560/13 z dnia 16 lipca 2013 r.) dotyczący zamówienia z wolnej ręki.

„Izba zwraca uwagę, że tryb zamówienia z wolnej ręki – tak jak podnosi się w doktrynie oraz orzecznictwie krajowym i europejskim - stanowi najdalej idący wyjątek od zasady konkurencyjności postępowań na gruncie Prawa zamówień publicznych.

Tym samym tryb ten można zastosować tylko w sytuacjach ściśle określonych przez Pzp, w tym przypadku art. 67 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp, a żadna z przesłanek jego zastosowania nie może być traktowana w sposób rozszerzający.

Tak jak podkreśla się w orzecznictwie istnienie tylko jednego dostawcy lub wykonawcy zdolnego do realizacji zamówienia musi być oczywiste i wynikać z obiektywnych, niebudzących wątpliwości faktów, nie zaś tylko z subiektywnego przekonania zamawiającego.

Przesłanka jednego wykonawcy, warunkująca dopuszczalność udzielania zamówienia [z wolnej ręki] na podstawie tego przepisu dotyczy sytuacji, w której w danym miejscu i czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca - monopolista, świadczący tego rodzaju szczególne usługi, a obiektywne względy techniczne muszą być poparte rzeczywistym monopolem danego wykonawcy, warunkującym realizację danej usługi tylko przez tego wykonawcę.

Z pewnością przekonanie zamawiającego, że tylko dotychczasowy realizator usługi daje gwarancją najlepszego wykonania danego przedmiotu zamówienia, nie jest wystarczającym wypełnieniem powołanych przesłanek.

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki możliwe jest tylko w przypadku, gdy nie istnieje na rynku jakakolwiek inna możliwość wykonania zamówienia przez innego wykonawcę [innych wykonawców], która alternatywnie realizowałyby cele danego postępowania.

Izba ponownie podkreśla, że dla prawidłowego zastosowania przepisu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a) ustawy Pzp nie jest wystarczające wskazanie, że konkretny wykonawca jest zdolny do najbardziej efektywnej realizacji danego zamówienia.

Przede wszystkim Zamawiający musi wykazać, że tylko wyłącznie jeden wykonawca jest w stanie w ogóle zamówienie wykonać. Konieczne jest zatem, obiektywne ustalenie przez zamawiającego, czy w danej sytuacji, w odniesieniu do konkretnego zamówienia, istnieją inni alternatywni wykonawcy, którzy mogliby potencjalnie zrealizować zamówienie."

Pełny tekst orzeczenia dostępny jest TUTAJ.

Źródło: Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 8/2013

Czw., 17 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka