W dniach 9 i 10 września br. w Starostwie Powiatowym w Sulęcinie odbyło się szkolenie z zakresu kontroli zarządczej zorganizowane przez Związek Powiatów Polskich w ramach projektu "Innowacyjna i sprawna administracja".
Program szkolenia złożony był z dwóch bloków. Pierwszy z nich to: Kontrola zarządcza, w ramach którego trener szczegółowo omówił takie zagadnienia jak:
- Struktura kontroli zarządczej w administracji samorządowej – obowiązki i odpowiedzialność
- I i II poziom kontroli zarządczej w jednostce samorządu terytorialnego
- Jakie procedury kontroli zarządczej powinniśmy przyjąć?
- Jak stosować standardy kontroli zarządczej określone przez Ministra Finansów? (Środowisko wewnętrzne, Cele i zarządzanie ryzykiem, Mechanizmy kontroli, Informacja i komunikacja, Monitorowanie i ocena)
- Od czego zależy skuteczność kontroli zarządczej?
- Jak RIO i NIK kontrolują obowiązki w zakresie kontroli zarządczej?
- Kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie kontroli zarządczej w świetle znowelizowanych przepisów?
- Ocena i samoocena funkcjonowania kontroli zarządczej
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
W ramach drugiego bloku zatytułowanego "Zarządzanie ryzykiem" omówione zostały:
- Określanie celów i ich monitorowanie
- Jak prawidłowo określić cel? Jak wyznaczyć dobry miernik?
- W jaki sposób identyfikować ryzyko - różne metody identyfikacji ryzyka
- Identyfikacja przyczyn ryzyka i potencjalnych konsekwencji w przypadku jego wystąpienia
- Mechanizmy kontrolne (prewencyjne, detekcyjne, korygujące)
- Analiza ryzyka - szacowanie prawdopodobieństwa i skutku ryzyka
- Mapowanie i hierarchizacja ryzyk
- Określanie optymalnej reakcji na ryzyko: tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie
- Zarządzanie zidentyfikowanym i ocenionym ryzykiem
- Dokumentowanie procesu zarządzania ryzykiem w postaci rejestru ryzyka
- Monitorowanie ryzyk – czujniki ryzyka, czyli system wczesnego ostrzegania
- Rola komunikacji w procesie zarządzania ryzykiem – potencjalne konflikty interesów w zakresie informowania o ryzyku
- Zarządzanie ryzykiem w złożonej strukturze organizacyjnej (urząd i jednostki podległe)
Odbyły się także indywidualne konsultacje.
Wykładowcą był Sławomir Kacprzak, wieloletni Dyrektor Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów odpowiedzialnego za koordynację kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych, doświadczony trener; przeprowadził szkolenia wewnętrzne m.in. dla Urzędu Miejskiego w Gliwicach, Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, Urzędu Miasta w Kielcach, Lublinie i Łodzi, licznych samorządowych jednostek organizacyjnych; Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Rządowego Centrum Legislacji, Kancelarii Sądu Najwyższego, Sądu Apelacyjnego w Katowicach, Krakowie i Warszawie, wykładowca na studiach podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego; ekspert na liście Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do oceny projektów POKL w zakresie poprawy funkcjonowania administracji rządowej i samorządowej, posiadacz międzynarodowych certyfikatów audytorskich: CGAP (Certified Government Auditing Professional) oraz CIA (Certified Internal Auditor). Obecnie ekspert Instytutu Audytu Sektora Publicznego.
Uczestniczy szkolenia otrzymali stosowne certyfikaty.
Szkolenie organizowane było przez Związek Powiatów Polskich w ramach projektu „Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy", a współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.