Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

KRMC o Krajowych Ramach Interoperacyjności i realizowanych projektach informatycznych

KRMC o Krajowych Ramach Interoperacyjności i realizowanych projektach informatycznych fotolia.pl

Po to, by e-usługi publiczne były wygodne, proste i intuicyjne, systemy informatyczne administracji muszą współdziałać, a serwisy publiczne muszą być dostępne dla wszystkich, w tym dla obywateli niepełnosprawnych. Takie są założenia rozporządzenia z 2012 r. ustanawiającego Krajowe Ramy Interoperacyjności. MAC przedstawił informacje na temat działań dotyczących KRI.

Założenia resortu są takie, abyśmy nie musieli biegać po urzędach po odpisy aktów, kopie dokumentów i zaświadczenia z różnych rejestrów. Potrzebne urzędowi dane powinny być dostępne dzięki zintegrowanym rejestrom. Ci z nas, którzy są niepełnosprawni, zyskali gwarancję, że w ciągu trzech lat systemy teleinformatyczne podmiotów publicznych umożliwią im dostęp do zasobów informacyjnych.

Krajowe Ramy Interoperacyjności wskazują, w jaki sposób doprowadzić do tego, by państwowe systemy teleinformatyczne i rejestry publiczne płynnie ze sobą współdziałały. Do 31 maja 2015 r. KRI zobowiązują też wszystkie podmioty publiczne do dostosowania swoich serwisów internetowych do standardu dostępności dla niepełnosprawnych WCAG 2.0.

Wdrażanie zaleceń KRI jest procesem, który MAC wspiera od samego początku. Do tej pory resort zorganizował m.in. spotkanie dla administracji rządowej dotyczące wdrażania przepisów rozporządzenia. Resorty i niektóre instytucje centralne współpracują ze sobą w celu m.in. uspójnienia rejestrów.

Jak informuje MAC: Współpracujemy też z organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne w zakresie wdrażania przepisu ułatwiającego takim osobom korzystanie serwisów internetowych administracji publicznej. Objęliśmy patronatem „Podręcznik Dobrych Praktyk – WCAG 2.0" i opiniujemy też polskie tłumaczenie standardu WCAG 2.0.

Zakończenie jednego z kluczowych etapów projektu pl.ID

W sierpniu – po trzech miesiącach przygotowań – Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zakończyło przenoszenie kluczowych dla funkcjonowania kraju rejestrów do bezpiecznej lokalizacji. Chodziło o to, by nasze dane, zgromadzone w bazie PESEL, były bezpieczne i dostępne dla powołanych do tego instytucji.

Ryzyko awarii serwerów, utrzymujących m.in. ewidencję PESEL i paszportów, rosło. Okablowanie sieci teleinformatycznej miało niepełną dokumentację, brakowało systemów kopii zapasowych i procedur na wypadek katastrofy systemu, a zbyt wiele jego elementów było uzależnionych od podmiotów zewnętrznych.

Po przeniesieniu rejestrów system będzie mógł być bezpiecznie rozwijany, co uprości i przyspieszy procedury załatwiania spraw urzędowych.

To nie koniec zmian. Do połowy 2014 r. zbudowane zostaną nowoczesne systemy, obsługujące systemy PESEL, bazę USC i ewidencję dowodów osobistych, do końca przyszłego roku ma powstać Zintegrowana Struktura Rejestrów Państwowych i zacząć działać nowy system w 2,5 tys. gmin kraju.

KRMC przyjął również:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
  • projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Komitet zapoznał się też ze stanem realizacji projektów informatycznych realizowanych w ramach 7. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Ggospodarka (PO IG):

  • budowa systemu usług elektronicznych Ministerstwa Sprawiedliwości, w tym uruchomienie usług dla przedsiębiorców i osób fizycznych, poprzez dostęp elektroniczny do wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego, Krajowego Rejestru Karnego, Biura Monitora Sądowego i Gospodarczego
  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIGD)
  • Emp@tia – platforma komunikacyjna obszaru zabezpieczenia społecznego
  • Rozwój systemu informatycznego ZUS wspomagającego udostępnianie e-Usług

Zadaniem KRMC jest m.in. koordynacja między resortami wszystkich prac dotyczących informatyzacji kraju. Opiniuje też projekty, których wartość przekracza 5 mln zł.

Źródło: MAC

Wt., 10 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka