Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podział rezerwy ogólnej. Minister finansów odpowiada ZPP

Podział rezerwy ogólnej. Minister finansów odpowiada ZPP fotolia.pl

Minister finansów odniósł się do pisma ZPP w sprawie kryteriów podziału rezerwy subwencji ogólnej ujętych w aktualnie procedowanym projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (treść pisma ZPP zamieszczamy poniżej).

Minister finansów pisze:

"Odnosząc się do kwestii rozszerzenia kryteriów podziału środków rezerwy subwencji ogólnej poprzez jej przeznaczenie dla powiatów i województw, które dokonują wpłat do budżetu państwa, należy mieć na uwadze przede wszystkim pochodzenie środków tworzących przedmiotową rezerwę. Opiniowany projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego określa kryteria podziału rezerwy, która tworzona jest z podlegających zwrotowi do budżetu państwa nienależnych kwot części wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej oraz w przeważającej mierze z nierozdzielnej części równoważącej subwencji ogólnej dla min (art. 21a ust. 2 pkt 6, art. 21a ust. 3 pkt 6 oraz art. 21a ust. 4 pkt 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego). Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin pochodzi z wpłat gmin do budżetu państwa. Natomiast, dokonywane na podstawie art. 30 ww. ustawy, wpłaty powiatów do budżetu państwa, jak i, dokonywane na podstawie art. 31 ww. ustawy, wpłaty województw, są w całości rozdysponowywane w ramach części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów, a w przypadku wpłat województw na część regionalną. Skoro wpłaty powiatów i województw nie tworzą omawianej rezerwy nie wprowadzono kryterium analogicznego jak w przypadku gmin.

W związku z tym art. 36a ust l pkt. 3 projektowanej ustawy przewiduje możliwość zwrócenia wyłącznie gminom części wpłaconej kwoty pochodzącej z nierozdzielnych wpłat dokonywanych przez nie do budżetu państwa z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej. Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że uwaga Związku Powiatów Polskich nie może zostać uwzględniona.

Zgłoszona w ww. piśmie propozycja pozostawienia dla reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego decyzji o zastosowaniu, bądź nie kryterium, o którym mowa wart. 36a ust l pkt 3} nie może być uwzględniona, gdyż takie rozwiązanie byłoby sprzeczne z obowiązującym przepisem art. 36 ust 4 pkt l ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którym rezerwą przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego dysponuje m1mster właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast propozycja Związku Powiatów Polskich w zakresie wyboru kryteriów podziału rezerwy ogólnej. o których mowa w art. 36a ust l pkt l i 2 jest już uwzględniona w przedmiotowym projekcie ustawy."

Załączniki:
Pobierz ten plik (Pismo ZPP do MF.pdf)Pismo ZPP do MF.pdf258 kB
Wt., 3 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: